به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی گزارش اولین مرحله عملیات اجرایی سیاست پولی در هفته منتهی به 20 فروردین 1403 را منتشر کرد. این عملیات در دو بخش بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند انجام شده و راهی است برای استقراض کوتاه‌مدت بانک‌ها از بانک مرکزی.

 مطابق گزارش بانک مرکزی در هفته سوم فروردین ماه سال جدید بانک مرکزی 197 هزار میلیارد تومان پول در بازار باز تزریق کرده که رکورد . همچنین ارزش اعتبار تزریق شده در اعتبارگیری قاعده‌مند نیز در این هفته به بیش از 50 هزار میلیارد تومان رسیده است.

ارزش سفارش ارسال شده بانک‌ها در بازار باز از 200 همت عبور کرد

  بازار باز یکی از راه‌های اجرای عملیات سیاست پولی است که بانک مرکزی از آن برای تاثیر بر متغیرهای پولی استفاده می‌کند.

 در این شیوه پول با استفاده از تبادل اوراق قرضه میان بانک مرکزی و بانک‌ها انجام می‌شود. عملیات هفته اخیر بازار باز از نوع بازخرید اوراق بوده است. یعنی بانک‌ها اوراقی را که از قبل در اختیار داشته‌اند به بانک مرکزی فروخته‌اند و بانک مرکزی در ازای بازخرید این اوراق به بانک‌ها پول تزریق کرده است.

 در هفته منتهی به بیستم فروردین 1402 ارزش سفارش‌های ارسال شده از سوی 21 بانک شرکت‌کننده در حراج به 201 هزار و 940 میلیارد تومان که رکورد بیشترین ارزش سفارش ارسال شده از سوی بانک‌ها در حراج‌های گذشته است. بانک مرکزی 197 هزار میلیارد تومان از این سفارش‌ها را پذیرفته و به بانک‌ها پرداخت کرده است. این دومین هفته‌ای است که بانک مرکزی این میزان پول در بازار باز پرداخت می‌کند. رقم بالایی که نشان از دست و پنجه نرم کردن شدید بانک‌ها با کمبود نقدینگی دارد.

030125

 تفاوت مهم این شیوه از استقراض پول توسط بانک‌ها این است که مدت آن فقط 7 روز است. بنابراین برای حل رفع فوری کمبود نقدینگی بانک‌ها انجام می‌شود. بانک‌ها پس از این مدت موظفند مبلغ دریافتی از بانک مرکزی را با نرخ سود آن که برابر با 23 درصد است به بانک مرکزی پرداخت کنند.

 اما علاوه بر بازار باز بانک‌ها در این هفته در بازار شبانه نیز از بانک مرکزی اعتبار گرفته‌اند.

تزریق 50 همت پول در بازار شبانه

 ارزش اعتبارگیری بانک‌ها در بازار شبانه که همان بازار بین بانکی است در اولین عملیات سیاست پولی سال جدید به 50 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. 10 بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی در این هفته از این اعتبارگیری استفاده کرده‌اند. رقم پرداخت شده به بانک‌ها در این هفته نسبت به هفته آخر اسفند 1402 حدود 85 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

 نرخ سود این عملیات 24 درصد است و بانک مرکزی آن را با هدف کاهش نوسانات نرخ بهره بازار بین بانکی انجام می‌دهد.

030125