به گزارش اکوایران، میزان تزریق اعتبار بانک مرکزی در بازار باز از مرز 200 همت نیز گذشت و در هفته منتهی به 27 فروردین حدود 202.9 همت رقم خورد که بیانگر افزایشی 5 همتی در مقایسه با هفته گذشته‌اش و بیش از 50 همت در مقایسه با یک ماه قابل خود بنظر می‌رسد. 

این درحالیست که در هفته اخیر مجددا میزان اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها به حدود 10.4 همت رسید که در مقایسه با هفته منتهی به 20 فروردین کاهشی چشمگیر را تجربه کرده است. 

رکورد تاریخی تزریق بانک مرکزی در بازار باز

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی، میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز از 200 همت فراتر رفت و حدود 202.92 همت به ثبت رسید. بر اساس داده‌ها میزان اعتبار تزریق شده در این عملیات در هفته گذشته، بالاترین رقم به ثبت رسیده از زمان شروع و انتشار آمار عملیات بازار باز است. 

به‌طور کلی بازار باز یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مدرن بانک مرکزی برای سیاست‌گذاری پولی است که طی آن، بانک‌ها می‌توانند با گرو گذاشتن اوراق خود نزد بانک مرکزی، به مدت یک هفته اعتبار استقراض کنند. در مقابل بانک‌ها متعهد می‌شوند در زمان اتمام قرارداد، اصل مبلغ را به همراه نرخ سودی که در حال حاضر معادل 23 درصد است، به بانک مرکزی بازگردانند. به‌طور کلی مشاهده می‌شود از ابتدای زمستان سال گذشته تاکنون، حجم اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی یک سیر صعودی طی کرده و از حدود 128 همت در ابتدای زمستان 1402 به بیش از 200 همت در پایان فروردین سال جاری رسیده است. 

بر اساس نظر کارشناسان این ابزار به بانک مرکزی امکان می‌دهد تا با تامین منابع مالی مورد نیاز بانک‌ها، فشار تقاضا در بازار بین بانکی یا اصطلاحا همان بازار شبانه را کاهش دهد و بدین ترتیب از افزایش نرخ بهره بین بانکی جلوگیری کند. دلیل اهمیت نرخ بهره بین بانکی در سیاستگذاری پولی این است که کارشناسان باور دارند تمامی نرخ بهره‌های دیگر در اقتصاد خود از نرخ بهره بین بانکی تاثیر می‌پذیرند و بنابراین مدیریت نرخ بهره بین بانکی به عنوان هدف میانی برای کنترل رکود و تورم، کم هزینه‌تر و کارآمدتر است. 

030205

کاهش اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها به 10 همت

یکی از دیگر ابزارهای بانک مرکزی برای مدیریت نرخ بهره بین بانکی، اعتبارگیری قاعده‌مند است. در این نوع اعتبارگیری، بانک‌ها می‌توانند با دارا بودن شرایطی، با نرخ بهره 24 درصد که نرخ بهره‌ای بیش از عملیات بازار باز است، به میزان نامحدودی از منابع بانک مرکزی استفاده کنند. با توجه به اینکه نرخ بهره مذکور یکی از بالاترین نرخ بهره‌ها برای تامین منابع مالی بانک‌هاست، این روش از اولویت کمتری در تامین مالی بانک‌ها برخوردار است و تنها زمانی یک موسسه اعتباری دست به دامان این روش می‌شود که در هیچ یک از روش‌های دیگر کامیاب نشده باشد. 

آمارهای منتشر شده از نتایج اعتبارگیری قاعده‌مند در هفته منتهی به 27 فروردین 1403 نشان می‌دهد حجم اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها در این مقطع بالغ بر 10.4 همت بوده است. این درحالیست که در هفته منتهی به 20 فروردین، بانک‌ها با تزریق 197 همت اعتبار در بازار باز میزان تقاضای اعتبارگیری قاعده‌مند خود را به 50 همت کاهش داده بودند که این کاهش در هفته اخیر نیز ادامه پیدا کرد.