به گزارش اکوایران، در ادامه حمایت بانک مرکزی از بازار بورس و سرمایه، هیات عالی بانک مرکزی به ریاست «محمدرضا فرزین» مصوبه حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه را تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان به تصویب رساند.

در جلسه فوق‌العاده هیأت عالی به تاریخ (۳۰ مرداد ۱۴۰۳) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمایت از بازار سرمایه به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان تصمیم گیری شد.

همچنین هیات عالی بانک مرکزی گزارش شماره ۱۴۰۳/۲۸۷۴۱ را مصوب کرد که بر اساس آن، تملک واحد سرمایه‌گذاری «صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه» توسط موسسات اعتباری بنا به تشخیص رئیس‌کل بانک مرکزی، به مدت حداکثر ۲ سال در مصادیق سرمایه‌گذاری غیربانکی مندرج در «دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار» لحاظ نشود.

گفتنی است مبلغ مصوبه مزبور ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و حسب درخواست موسسات اعتباری و به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی تخصیص داده خواهد شد.

همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی از سازمان بورس خواسته است که دغدغه سهامداران در نحوه تزریق این منابع به بازار سرمایه را مبنا قرار داده و به گونه‌ای برنامه ‌ریزی شود که این مبلغ به‌صورت تاثیرگذار در بازار سرمایه نقش داشته باشد.

چند روز پیش، محمدرضا فرزین، رئیس‌ کل بانک مرکزی در ادامه برنامه حمایتی این بانک از بورس و سهامداران آن، از حمایت نظام بانکی از این بازار از ۲۴ مردادماه خبر داد.

۳ اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس به این صورت اعلام شد:

۱. تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی.

۲. انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن.

۳. اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر شود.

تداوم ریزش بورس در روزهای اخیر منجر به اعتراض سهامداران خرد به این وضعیت  در افتتاحیه نمایشگاه مالی شد؛  اواسط مرداد نیز، جمعی از فعالان و اهالی بازار سرمایه مقابل سازمان بورس تجمع کردند که نتیجه آن، تشکیل جلسه‌ای با مدیران سازمان بورس بود. 

 افت سنگین شاخص بورس در حالی رقم خورده که مسئولان اقتصادی کشور و متولیان بازار سهام بارها وعده داده‌اند با رفع مشکلات صنایع بازار مانع از افت بیش از اندازه بورس شوند.