به گزارش اکوایران؛ شرکت ایران خودرو که یکی از غول های صنعت خودرو سازی محسوب می شود در روز های اخیر صورت های مالی شش ماهه خود را منتشر کرده است. صورت های مالی شش ماهه منتشر شده از این شرکت با بازخورد های خاص خود همراه بود. این صورت ها نشان می دهد که عرضه خودرو ها در بورس کالا توانسته است بخش بزرگی از زیان های خالص خودروسازان را از بین ببرد و این شرکت ها را به سودآوری نزدیک کند. با وجود بهبود صورت های سود و زیانی تعدادی از خودروسازان، شرکت هایی که قطعه ساز هستند هنوز به دلیل انحصار خرید در بازار فروششان با مشکل پایین بود حاشیه سود ناخالص مواجه هستند و نمی توانند با وجود تولیدات و فروش بالایی که دارند به سودآوری مناسب خود دست پیدا کنند. قیمت سهام شرکت ایران خودرو در سال جاری به وسیله اخبار زیادی نوسان پیدا کرد. پس از رشد شاخص بازار در ماه های ابتدای امسال انتشار صورت های سه ماهه و نوسانات قیمت دلار خرداد و تیر ماه را برای شاخص بازار نزولی کرد. در مرداد ماه به وسیله انتشار اخبار احیای برجام سهام ایران خودرو مشابه سایر سهام های ریالی مورد حمایت حقیقی ها قرار گرفت و فروش اختیارات بر سهام این شرکت نیز اثر مثبتی داشت. با تمام این تفاسیر ناامیدی فعالان نسبت به احیای برجام، سرایت بحران فولاد مبارکه به ایران خودرو و سایپا و انتشار ارزشگذاری این دو شرکت باعث ریزش سهام ایران خودرو شد.

عملکرد مالی شرکت ایران خودرو در شش ماهه امسال

شرکت ایران خودرو در سال جاری به وسیله فروش بخشی از محصولات خود در بورس کالا توانسته است از زیان خالص خود بکاهد. این شرکت در صورت های مالی شش ماهه سال جاری توانسته است بخش زیادی از زیان ناخالص خود را به وسیله سایر درآمدهای غیرعملیاتی خود جبران کند و این درآمدهای غیرعملیاتی به داد صورت های مالی شش ماهه ایران خودرو رسید. درآمدهای عملیاتی ایران خودرو هنوز کمتر از بهای تمام شده درآمد های این مجموعه است. در شش ماهه امسال درآمدهای عملیاتی ایران خودرو 67 درصد افزایش داشته اما بهای درآمدها با 73 درصد رشد باعث شده تا حاشیه سود ناخالص این شرکت در صورت های شش ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال قبل کاهش یابد. زیان خالص شش ماهه امسال با رشد 295 درصدی به نسبت نیم سال اول 1400 به 4 هزار و 609 میلیارد تومان رسیده است. از طرف دیگر سایر درآمد های غیرعملیاتی ایران خودرو با افزایش 767 درصدی به 12 هزار میلیارد تومان رسیده و باعث شده تا سود زیان عملیاتی این شرکت بعد از مدت ها مثبت شود. با وجود مثبت شدن سود عملیاتی ایران خودرو، هزینه های مالی باعث شد تا زیان خالص ایران خودرو تداوم داشته باشد و این شرکت با وجود کاهش 92 درصدی زیان خالص خود، همچنان 396 میلیارد تومان زیان خالص دارد و نتوانسته است در صورت های مالی شش ماهه به سودآوری برسد.

عملکرد مالی شش ماهه ایران خودرو08.07

سودآوری ایران خودرو در فصل بهار و تابستان

شرکت ایران خودرو پس از مدت ها توانسته است به سود خالص فصلی دست پیدا کند. این شرکت با وجود تداوم روند کاهش حاشیه سود ناخالص خود در تابستان امسال به واسطه افزایش درآمد های غیر عملیاتی حاشیه سود خالص خود را افزایش داده است. روند حاشیه سود خالص ایران خودرو نشان می دهد که این شرکت در سال جاری با شرایط مالی بهتری روبرو است. در دو فصل ابتدایی سال 99 حاشیه سود خالص ایران خودرو کمتر از منفی 37 درصد بود اما در سال 1400 این عدد بیشتر از منفی 7.5 درصد شد. در بهار امسال نیز حاشیه سود ناخالص منفی 4.6 درصد بود و این شرکت با زیان خالص هزار و 951 میلیارد تومانی همراه بود اما در تابستان امسال حاشیه سود خالص فصلی به مثبت 4.4 درصد رسید و سود خالص هزار و 555 میلیارد تومانی را برای این شرکت به ارمغان آورد.

سودآوری ایران خودرو08.07