به گزارش اکوایران گزارش مشاغل وزارت کار آمریکا نشان داد که میزان اشتغالزایی برای ماه نوامبر 263 هزار نفر افزایش یافته است که این رقم فراتر از حد انتظار 200 هزار نفری بود. در عین حال ظرف این ماه بر میزان رشد دستمزدها در آمریکا افزوده شد. این دو داده فرضیه حرکت سریع اقتصاد آمریکا به سمت رکود اقتصادی در آمریکا را عقب راند. در عین حال نرخ بیکاری در آمریکا بدون تغییر 3.7 درصد باقی ماند.

افزایش اشتغالزایی، مانع  عقبگرد سیاست انقباضی فدرال رزرو

برایان جاکوبسن، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در Allspring Global Investment ، گفت: رشد دستمزدها از ماه اوت وارد یک مسیر صعودی شده است. اما برای آنکه فدرال رزرو به سراغ کاهش نرخ بهره برود، لازم است که روند رو به رشد دستمزد متوقف شود.

فعالان بازار سرمایه به دنبال نشانه‌هایی از ضعف در بازار کار، به ویژه دستمزدها، به عنوان پیش درآمدی برای کاهش سریع‌تر سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو بودند، که این انتظار محقق نشد و به این ترتیب بخشی از  رشد شاخص‌های اصلی بازار سرمایه که ظرف روزهای ابتدایی هفته رقم خورده بود، در روز جمعه دوم دسامبر از میان رفت.

سیگنال مثبت پاول برای بازارمالی

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در صحبت‌های خود ظرف روز  اول دسامبر به احتمال کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو برای ماه پایانی سال اشاره کرد، هر چند عنوان کرد که این تغییر رویکرد وابسته به  داده‌های اقتصادی آمریکا برای ماه دسامبر خواهد بود. صحبت‌های پاول با بروز ذهنیت کاهش نرخ بهره در ماه دسامبر به میزان 50 واحد یا کمتر باعث شد تا شاخص دلار آمریکا ظرف روز  پنج‌شنبه اول دسامبر سقوط کرده و بازارهای مالی و کالایی  با رشد ارزش روبرو شوند.

البته این روند در روز جمعه متاثر از انتشار داده‌های اشتغال آمریکا تغییر کرد. شاخص نزدک در روز جمعه دوم دسامبر کاهشی 0.4 درصدی داشت و تا 11 هزار و 994 واحد عقب نشست؛ بازده این شاخص در بازه هفتگی 2 درصد بود. شاخص S&P500 نیز درحالی که در بازه هفتگی رشدی 1.1 درصدی داشت، ظرف روز پایانی هفته 0.12 درصد افت ارزش  داشت و تا 4071 واحد عقب نشست. اما شاخص داوجونز ظرف روز دوم دسامبر رشدی 0.1 درصدی داشت و در بازه هفتگی نیز   افزایشی 0.24 درصدی را به ثبت رساند و تا 3 هزار و 443 واحد رشد را به ثبت رساند.

فعالان بازار  چشم‌انتظار جلسه فدرال رزرو

کمیته بازار آزاد فدرال در جلسه‌ای که در روزهای 13 و 14 نوامبر برگزار می‌شود، در خصوص  رشد نرخ بهره برای ماه دسامبر تصمیم‌گیری می‌کند. این آخرین جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در سال جاری میلادی است. امسال بانک مرکزی آمریکا تلاشی بی‌سابقه برای مهار تورم داشت و میزان رشد نرخ بهره در این سال به بیشترین میزان پس از  دهه 1980 رسید.