به گزارش اکوایران نوسان بهای گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو در کانال قیمتی 7.3 دلاری به ازای هر بوشل از این محصول ادامه‌دار شد؛ به این ترتیب این محصول در نرخی نزدیک به کف قیمت 15 ماه اخیر خود نوسان دارد.

بازار گندم در شرایط کنونی به شکل همزمان با 2 پارامتر متناقض افزایش عرضه و  رشد تقاضا مواجه است. درحالی که سیگنال رشد عرضه فشار کاهش قیمت را به این بازار وارد می‌کند، احتمال رشد تقاضا در سال جاری میلادی محرک تقاضا برای این محصول است.

جدیدترین پیش‌بینی‌ها از احتمال افزایش 200 هزار تنی تقاضا برای گندم از سوی آمریکا در سال 2023 حکایت دارد که این موضوع محرک رشد نرخ در این بازار است.

در عین حال گزارش وزارت کشاورزی آمریکا نشان از آن دارد که ذخایر گندم ایالات متحده آمریکا با 7 درصد کاهش سالانه به 1.3  میلیارد بوشل رسید. این کاهش ذخایر گندم در آمریکا موضوع رشد عرضه این محصول از سوی تولیدکنندگان اوراسیا را به چالش کشیده و محرک رشد نرخ در این بازار است.

اگرچه همچنان بازار جهانی غلات با سیگنال‌های افزایشی روبرو است، اما به نظر می‌رسد که فروکش تورم جهانی و بازگشت غلات اوکراین به بازارهای جهانی باعث شده تا دوران صعود قیمتی در بازار مواد غذایی به پایان رسیده باشد.

البته ظرف هفته‌های اخیر احتمال افزایش  درگیری میان روسیه و اوکراین در ماه فوریه و درست یک سال پس از حمله روسیه به خاک اوکراین مطرح شده است. تحقق این خبر با ایجاد واهمه از کسری عرضه غلات، می‌تواند مجدد گندم را گران کند.