به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس صعودی شد اما در ادامه با انتشار نامه شورای رقابت خطاب به سازمان بورس روند صعودی بازار متوقف شد. شورای رقابت در این نامه عرضه سه خودروی دنا، پژو207 و شاهین در بورس کالا را ممنوع اعلام کرده است. در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 653 هزار و 949 واحد ایستاد که نسبت به روز یکشنبه هزار و 24 واحد رشد داشته است.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 2 هزار و 763 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 522 هزار و 700 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 88 واحد صعود کرد و به رقم 21 هزار و 351 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 313 نماد رشد قیمت داشتند و 345 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.   

خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی منفی بود و 378 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 55 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، بزرگان بازار با خروج سرمایه حقیقی مواجه بودند و نمادهای خودرو، وبملت، شتران و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به فروژ اختصاص داشت و از آن نمادهای حخزر و اتکام بیشترین ورود پول را داشتند.  

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای فملی، فولاد، بوعلی و شیراز بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای خودرو، میدکو و شپنا بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای مارون، زاگرس و آریا بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای وسپهر، فزر و وملل بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و خساپا و خگستر در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای فروژ، گدنا و دی پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش معاملات دوشنبه

در معاملات دوشنبه، 101 نماد صف خرید داشتند و 60 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 8 درصدی به 711 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 35 درصد افزایش یافت و 333 میلیارد تومان بود.

جدول معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 233 هزار و 857 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 220 هزار و 992 میلیارد تومان بود که 94 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 8 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 9 هزار و 862 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 474 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و گدنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خگستر و فروژ در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خساپا با تعداد یک میلیارد و 660 میلیون و 847 هزار و 296 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد دی و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس