صنعت دارو یکی از صنایع تاثیرگذار و با اهمیت در حوزه سلامت کشور است که می توان آن را از صنایع با پتانسیل بالا برای سرمایه گذاری به حساب آورد. این صنعت با وجود چالش‌ها و ریسک‌های مربوط به نوسانات نرخ ارز، تورم و یا دیگر مشکلات، باز هم می‌توان آینده روشنی برای آن متصور شد. گروه دارویی‌ها از ابتدای سال جاری با استقبال خوب سهامداران همراه شدند.

میزان سود شرکت‌های دارویی از افزایش قیمت دارو

شرکت داروسازی کوثر

شرکت داروسازی کوثر یکی از قدیمی ترین شرکتها در تولید محصولات آنتی بیوتیک می باشد که در سال 1353با نام شیمی کو فارماسوتیکالز تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. در سال 1362 با تصمیم سهامداران نام شرکت به داروسازی کوثر تغییر یافت. این شرکت با در سال1372در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

شرکت داروسازی کوثر با نماد دکوثر با ارزش بازاری 18 هزار میلیارد تومان در بورس تهران معامله می شود. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه تولید محصولات دارویی می باشد.

وضعیت یک نماد دارویی؛ فروش خوب زمستان، بی‌رمقی اسفند

رکورد فروش در فروردین

شرکت داروسازی کوثر موفق شد در فروردین ماه 1402 مبلغ 173 میلیارد تومان فروش داشته باشد که بهترین رکورد برای این نماد به حساب می آید. گفتنی است دکوثر در فروردین سال گذشته هیچ فروشی نداشته و فروش خود را از اردیبهشت ماه سال 1401 آغاز کرده است، همچنین در خرداد ماه تنها 21 میلیارد تومان فروش کسب کرد. این نماد دارویی در دو ماهه ابتدایی تابستان به فروش 27 میلیارد تومانی دست پیدا کرد که برای شهریور ماه به مبلغ 68 میلیارد تومان رسیده است. دکوثر موفق شد این روند صعودی را حفظ کند تا در نهایت در آبان و آذر ماه به طور متوسط 146 میلیارد تومان فروش را رقم بزند. اما روند صعودی برای این نماد دوام زیادی نداشت و با افت در فروش مواجه شد تا اینکه در اسفند ماه تنها 17 میلیارد تومان توانست فروش کسب کند که می توان گفت این کمترین فروش برای این نماد بوده است.دکوثر

جهش سود خالص دکوثر

شرکت داروسازی کوثر در 9 ماه سال 1401 توانست رقم 361 میلیارد تومان را به عنوان درآمد عملیاتی شناسایی کند از این مقدار سهم سود ناخالص 169 میلیارد تومان و سهم سود خالص 117 میلیارد تومان بوده است.

نماد دکوثر سه ماهه بهار 1401 را با 66 میلیارد تومان درآمد عملیاتی آغاز کرده است، سود ناخالص شناسایی شده در این دوره مبلغ 53 میلیارد تومان بوده است اما این در حالی بود که به زیان خالصی برابر با 9 میلیارد تومان و حاشیه سود خالص منفی 15 درصد رسید. در فصل تابستان توانست زیان خود را به سود تبدیل و به سود خالص 4 میلیارد تومانی دست یابد. همچنین درآمد های عملیاتی نسبت به فصل بهار با رشد همراه شد و به مبلغ 96 میلیارد تومان رسید.

دکوثر2

گفتنی است دکوثر موفق شد از ابتدای سال 1401 حاشیه سود خالص منفی خود را به 33 درصد در سه ماهه فصل پاییز برساند که می توان گفت جهش خوبی برای این نماد بوده است.

نکته حائز اهمیت در رابطه با فروش زمستان این نماد است که در این فصل مبلغ 236 میلیارد تومان فروش کسب کرده که توانسته با مبلغ 173 میلیارد تومان فروش فروردین ماه خود 73 درصد از آن را پوشش دهد. حال باید دید این نماد دارویی در سه ماهه بهار سال جاری چه عملکردی را از خود برجای می گذارد.

حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند بر شرکت‌های بورسی تاثیر مثبتی بگذارد. به ویژه در شرکت‌های دارویی و شرکت‌های تولیدی مواد غذایی این تاثیرات مثبت‌ بیشتر به چشم می‌آیند. در شرکت‌های این گروه چنانچه قیمت فروش و قیمت تمام شده به طور یکسان با یکدیگر رشد کنند، شرکت نیز به همان نسبت روند افزایشی را تجربه می‌کند. از دیدگاه برخی از کارشناسان حذف این ارز، با صرف نظر از تعداد کمی از شرکت های دارویی که امکان اثرگذاری منفی بر وضعیت شرکت و سهام آن‌ها وجود دارد، بر سودآوری شرکتهای دارویی اثرگذار خواهد بود.