به گزارش اکوایران؛ کارشناسان بازار سرمایه پس از گذر کردن شاخص کل بورس تهران از تراز 2 میلیون و 500 هزار واحدی، احتمال شکل‌گیری روند اصلاحی را بالا می‌دانستند. همین مسئله، باعث شد تا فعالان بازارسهام آماده فروش سهام خود باشند. تحلیل کارشناسان در این مدت بیانگر تفاوت زیاد تراز 2 میلیون و 500 هزار واحدی اردیبهشت 1402 با مرداد 1399 بود. این تحلیل‌ها نشان می‌داد که اصلاح پیش روی بازار با ریزش تابستان 1399 که تا انتهای پاییز آن سال ادامه داشت؛ به شدت متفاوت است. با این وجود، ابعاد کوچک‌تر این اصلاح باعث نشد تا سهامداران حقیقی دست به فروش نزنند.

پیش بینی بورس فردا 20 اردیبهشت 1402 / افت امروز برای شاخص کل یک نوسان بود!

روز یکشنبه 17 اردیبهشت ماه ریزش شاخص کل از دقیقه 5 معاملات آغاز شد. حتی روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران بیش از 120 هزار واحد ریزش داشت و بزرگترین افت ترازی و درصدی شاخص کل به ثبت رسید. با این وجود، همانطور که کارشناسان می‌گفتند؛ اصلاح روند شاخص کل تداوم زیادی نداشت و با گذشت نیم ساعت از معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل روندی صعودی گرفت و در برابر سطح مقاومتی 2 میلیون و 300 هزار واحدی واکنش نشان داد.

بسیاری از فعالان بازار سهام در بازه زمانی معاملات روز گذشته معتقد بودند که صندوق‌های حمایتی بازار مثل صندوق توسعه و صندوق تثبیت در برابر ریزش شاخص کل مقاومت کردند. اما با بسته شدن بازار و بررسی دقیق‌تر معاملات نماد‌های شاخص‌ساز روشن شد که با ریزش سه پله‌ای قیمت شاخص‌سازان، این نماد‌ها به دلیل عقب ماندگی شاخص کل به نسبت هم‌وزن، در نیمه اول بازار قیمت جذابی داشته‌اند و حقوقی‌های بازار اقدام به افزودن شاخص‌سازان به سبد سهام خود کرده‌اند.

ریزش بازارسهام تا چه ترازی ادامه دارد؟

روند معاملاتی فوق را می توان با کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن تا ابتدای هفته آتی، برای صنایع و سهام سبک‌تر نیز داشته باشیم و به عبارت دیگر زمان بازگشت شاخص کل هم‌وزن نیز سر برسد.

photo_2023-05-09_19-29-18photo_2023-05-09_19-29-21