به گزارش اکوایران؛ بورس تهران امروز شاهد ریزش 63 هزار واحدی شاخص کل و افت تراز 29 هزار واحدی شاخص هم‌وزن بود. در میان معاملات روز جاری، برخی نماد‌ها از حمایت حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار برخوردار بودند. شدت یافتن روند خروج پول حقیقی از بازار سهام نیز به خودی خود موجب تشدید حمایت از نماد‌هایی می‌شد که با استقبال همراه بودند و در میان نقشه قرمز بازار، اندک رنگ سبز را بر دوش می کشیدند.

امید‌های بورس ناامید

در میان نماد‌های مؤثر بر شاخص کل بورس و فرابورس ایران و نمادهای پرتراکنش روز؛ در بین نماد‌هایی که بیشترین ورود پول را در این دو بازار داشتند برخی از نماد‌ها در قیمت پایانی امروز با افزایش به نسبت قیمت بازگشایی 9 صبح همراه بودند.

نقطه برگشت شاخص کل بورس تهران!

این نماد‌ها به دلیل اهمیتی که از نظر تراکنش، تأثیر بر شاخص و تغییرات مالکیت حقیقی داشته‌اند؛ از جمله نماد‌های مثبت با اهمیت در معاملات روز شنبه به شمار می‌روند.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۱۳_۱۵-۵۹-۴۸

این پرسش برای فعالان بازار سهام مطرح است که در شرایط معاملات روز جاری، این نماد‌ها چگونه با رشد قیمتی و حتی صف خرید مواجه بوده‌اند. پاسخ این پرسش به تمامی اخبار حوالی هر نماد مربوط می شود. در ادامه گزارش با بررسی دلایل مشخص حمایتی نماد‌های مثبت مؤثر بر شاخص کل بورس و فرابورس، تا حدی به پاسخ این پرسش دست پیدا می کنیم.

بیمه ما که با نماد ما در بورس معامله می‌شود امروز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس تهران داشته است. این نماد در انتهای معاملات روز جاری به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شد که می‌توان رفتن به مجمع بیمه ما را دلیل مناسبی برای افزایش تقاضا سهام این شرکت در شرایط اصلاحی بازار دانست.

نماد وملی نیز از روز چهارم بهمن ماه سال قبل تا 6 اردیبهشت ماه امسال متوقف بوده و از روند صعودی شاخص کل در این مدت عقب مانده بود. از سوی دیگر، توقف معاملات این نماد به دلیل ظن دستکاری و استفاده از اطلاعات پنهانی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفته بود که خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تنهایی خبر مؤثری برای این نماد به شمار می‌رفت. بعد از بازگشایی وملی از 6 اردیبهشت ماه تا معاملات روزجاری، صف خرید این نماد نریخت و قیمت وملی بیش از 50 درصد رشد کرده است.

ثبهساز در صورت‌های مالی 3 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 خود از فروش زمینی پرده برداری کرده است که قیمت فروش آن از حاشیه سود بالایی به نسبت قیمت دفتری زمین برخوردار بوده است.

تپمپی هم که امروز چهارمین نماد مثبت مؤثر بر شاخص کل بورس بود به دلیل انتشار خبر افزایش سرمایه از محل سودانباشته با استقبال و رشد تراکنش مواجه شده است.

بورس در گرداب صف‌های فروش

غالبر نیز پنجمین تأثیر مثبت را بر شاخص کل امروز بورس تهران به ثبت رسانده است. این نماد به دلیل ظن دستکاری متوقف شده بود و فروش ماهانه شرکت نیز که اخرین خبر بنیادی منتشره شرکت به شمار می‌رود از رشد معمولی برخوردار است که دلیل برای روند معاملات جاری این نماد نیست. با وجود شرایط مساعد مالی غالبر، مثبت بودن این نماد و رشد قیمت آن در روز ریزشی شاخص کل منطقی به نظر نمی‌رسد و به دلیل هشدار ظن دستکاری ناظر، احتمال وجود اطلاعات پنهادی بالا است و ریسک ورود به نماد غالبر به شدت افزایش یافته است.

در میان نماد‌های فرابورسی، ساوه بیشترین اثر مثبت امروز را بر شاخص کل فرابورس گذاشت که به دلیل انتشار صورت‌های مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 با استقبال خریداران همراه است.

سهام فرود امروز بیشترین تراکنش فرابورس را به ثبت رساند و چهارمین ورود پول حقیقی را در میان فرابورسی‌ها به ثبت رساند. این نماد نیز مشابه ساوه با انتشار صورت‌های مالی 12 ماهه همراه بوده و فرای این موارد، فرود هنوز گپ قیمتی عرضه اولیه خود را پر نکرده است.

سپیدار نیز با انتشار صورت‌های مالی 12 ماهه همراه بوده و ظن دستکاری در معاملات این نماد به چشم می‌خورد و فرای این دو مورد خبر مجمع این نماد نیز مؤثر بوده است.

وگستر نیز در شکایت خود از هیئت مدیره و بانک اقتصاد نوین موفق بوده و قرار است تا ضرر و زیان این شرکت جبران شود. در کنار این رأی دادگاه، خبر مجمع این شرکت نیز در تقاضای سهام آن اثر گذار بوده است.