به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در فصل ابتدایی سال جاری شاهد یک رشد تراز قابل توجه و اصلاح آن بود که در نهایت بازار سرمایه را به سوی یک تراز با ثبات سوق داد. در انتهای این فصل به دلیل تأثیرات مثبت و منفی مجامع شرکت ها بر روند بازار سرمایه اندکی فشار رکودی به معاملات سهامی تحمیل می کند و همواره فعالان این بازار نگران تشدید رکود معاملاتی به واسطه تصمیمات اقتصادی دولت هستند.

در واقع ابتدای تابستان، اگر با افزایش عدم اطمینان نسبت به ارزش آتی سهام همراه شود؛ یا ارزش آتی بازاری سهام کاهش پیدا کند؛ افزایش ریسک سرمایه گذاری دست به دست رکود معاملاتی می دهد. در سال گذشته شاهد بودیم که در ابتدای تابستان مسئله احیای برجام و دور جدید مزاکرات مطرح شد. همین خبر به دلیل همزمانی با فصل مجامع رکود معاملاتی بازار را به شدت تشدید کرد که حتی ارزش معاملات خرد روزانه به زیر 2 همت رسید. فصل گرما به دلیل کمبود ذخایر برقی در این سال ها بازار سرمایه را با چالش های روبرو می کند و ریسک سرمایه گذاری در صنایع پر مصرف را افزایش می دهد اما برگذاری مجامع در ابتدای این فصل بازار سهام را به سمت رکود معاملاتی حرکت می دهد. حالا بازار سهام آماده یک خبر است تا برخی از صنایع در سطح بالایی از ریسک سرمایه گذاری قرار گیرند؛ همانطور که خبر دور جدید مزاکرات احیای برجام در سال قبل به این مسئله دامن زد.

افزایش ریسک سهم های بانکی با ممنوعیت تقسیم سود بانک های بورسی

امسال هم با پشت سرگذاشتن یک روند صعودی و اصلاح آن، بازار سهام آمادگی بالایی برای استراحت دارد؛ استراحتی که یک طرفه بودن معاملات برای بازار سهام ما به ارمغان آورده است. در این میان با تصویب و انتشار لایحه برنامه هفتم توسعه که تفاوت چندانی با برنامه ششم ندارد و تقریباً تکرار همان برنامه قبلی است؛ احتمال پیش روی بازار و یا برخی از صنایع به سمت رکود معاملاتی به جای اثر پذیری از تورم حاکم بر کشور افزایش پیدا کرده است.

مشکل قیمت‌گذاری برق تجدیدپذیر حل شد

در لایحه برنامه ششم توسعه، در خصوص بازار سرمایه موارد زیادی قید شده‌ بود، ولی تنها موضوع ترویج که از موضوعات اساسی این برنامه بود؛ اجرا شد ومی توان گفت که این برنامه در زمینه توسعه بازار های مالی موفقیت چندانی نداشت. در برنامه هفتم موضوع بازار سرمایه به شکل دیگری هم مطرح شده و صنعت بانکداری تغییرات قابل توجهی را متحمل است. در برنامه هفتم تاکید شده از سال آینده شرکت‌های بانکی بورسی حق تقسیم سود ندارند. این موضوع مغایر با قانون تجارت ایران است و در بخشی از این برنامه در این مورد توضیح داده شده.

بانک ها در کشور ما با شرایط مالی و بنیادی متفاوتی در حال فعالیت هستند. برخی از بانک ها در هر فصل بر زیان انباشته خود می افزایند و در انتهای سال با تسعیر دارایی های ارزی بخشی از زیان یا تمام آن را جبران می کنند. برخی از بانک های دیگر نیز تراز عملیاتی قابل قبولی در قیاس با صنعت بانکداری کشور دارند و هر ساله سود نقدی متناسبی تقسیم می کنند. سود نقدی از نظر سرمایه گذاران بلند مدت بازار از اهمیت بالایی برخوردار است و نبود آن نیز می تواند شرایط نوسانی سنگینی بر روی سهام صنعت بانکی بورس تهران ایجاد کند. با این اوصاف به نظر می رسد پرتفوی حقیقی ها و حقوقی های بازار سهام که به سرمایه گذاری بلند مدت مشغول است، از سهم های صنعت بانکی تخلیه شود و نوسانگیران بیشتری وارد معاملات این صنعت شوند.