به گزارش اکوایران؛ روند معاملات بازارسهام در فصل ابتدایی سال 1402 با نوسانات قابل توجهی همراه بود. بهار سال جاری با روند رشد ارزش معاملات خرد آغاز شد. خالص جریان پول حقیقی در روزهای ابتدایی معاملات فروردین ماه مثبت بود و تا انتهای فروردین ماه بیش از 9 هزار و 400 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس تهران وارد شد. روند رشدی ارزش معاملات خرد تا نیمه اردیبهشت ماه از مرز 24 همت گذشت و در این دو هفته بیش از 10 همت پول حقیقی دیگر به بازارسهام افزوده شد.

با خاتمه یافتن بخش فراز معاملات در فصل بهار؛ بازار سهام درگیر فرودی با خروج شدید جریان پول حقیقی شد. فرودی که در هفته اول خود 10 هزار میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سهام به ثبت رساند. پس از تثبیت نسبی شاخص کل بر سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی، بازار سهام سومین مرحله بهار 1402 را تجربه کرد. در این مرحله ارزش معاملات خرد روزانه به کمتر از 10 همت بازگشت و بازارسهام شاهد افت شدت ورود خروج پول حقیقی بود. با این تفاسیر می‌توان گفت که حدودا فروردین، ماه فراز؛ اردیبهشت، ماه فرود و خرداد، ماه رکود بازار سهام بوده است.

تغییرات شاخص‌های صنایع بورسی و بازدهی این شاخص‌ها در سه‌ماهه ابتدایی امسال حاکی از شرایط این فصل از بازار سهام بوده‌است. در بررسی بازدهی شاخص‌های سهامی، نکته قابل تأمل، امکان رشد شاخص صنایعی است که بازدهی متناسب با تغییرات ارزش بنیادی صنعت را نداشته‌اند. برخی دیگر از صنایعی که بیش از تغییرات چشم‌انداز‌ها و ارزش بنیادی شرکت‌هایشان رشد تراز شاخص تجربه کرده‌اند ممکن است با ریزش یا بازدهی اندک شاخص صنعتشان مواجه شوند.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۲۵_۱۶-۲۶-۴۴

تورنمنت صنایع بورسی در بهار؛ صدرنشینی صنعت انبوه‌سازی

همان‌طور که گفته شد؛ فروردین، ماه فراز بازارسهام بود. در این ماه شاخص کل 18.6 درصد و شاخص کل هم‌وزن 30 درصد رشد تراز داشتند. در بین صنایع نیز بیشترین بازدهی به صنایع حمل و نقل، رادیویی، بیمه و انبوه‌سازی تعلق گرفت. کمترین بازدهی صنایع در این ماه نیز به ترتیب به صنایع سرمایه‌گذاری‌ها، کانه‌های فلزی، فلزات‌اساسی، خرده فروشی و محصولات شیمیایی رسید.

بخش ابتدایی اردیبهشت‌ماه در امتداد فروردین بود اما از نیمه دوم اردیبهشت، بازار سهام با فرود 300 هزار واحدی شاخص کل مواجه شد. در این ماه شاخص کل بورس تهران 9 دهم درصد افت تراز داشت و شاخص هم‌وزن با رشد 4 دهم درصدی همراه بود. صنایع انبوه‌سازی، ماشین‌آلات، بانک‌ها و قند و شکر از صنایع برتر این ماه بودند و صنایع بیمه، سایرمالی، تأمین آب و برق و گاز و اطلاعات و ارتباطات ضعیف‌ترین عملکرد را در اردیبهشت ماه به ثبت رساندند.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۲۵_۱۶-۲۶-۴۵

خرداد ماه قالباً رکودی بود. شاخص کل بورس تهران در سومین ماه از سال 1402 بازدهی منفی 5.6 درصدی داشت و شاخص هم‌وزن نیز 2.3 درصد افت تراز داشت. در این ماه بهترین بازدهی به ترتیب به صنایع سیمان، خرده فروشی، اطلاعات و ارتباطات و کانی‌های غیرفلزی رسید. ضعیف‌ترین بازدهی خردادماه نیز به صنایع قند و شکر، کاشی و سرامیک و زراعت تعلق گرفت.

چرخش زنجیره پتروپالایشی کشور با شرایط تورمی اقتصاد کلان

در نهایت، بورس تهران بهار 1402 را با رشد 10.9 درصدی شاخص کل و بازدهی 27.5 درصدی شاخص هم‌وزن پشت سرگذاشت. در این فصل صنعت انبوه‌سازی با 51.8 درصد رشد تراز بهترین بازدهی را به ثبت رساند و صنعت حمل و نقل با رشد تراز 45.5 درصدی در دومین جایگاه بیشترین بازدهی فصل بهار قرار گرفت. صنعت لاستیک و پلاستیک، صنعت رادیویی، صنعت رایانه، صنعت سیمان، صنعت مواد دارویی و صنعت بانک‌ها نیز با رشد تراز بیش از 30 درصد بهار سال جاری را پشت سرگذاشتند. در این فصل، صنعت فنی‌مهندسی تنها صنعتی در میان 30 صنعت بزرگ بورس تهران بود که با افت تراز مواجه شد. به ترتیب، صنایع فلزات اساسی، صنعت کانه‌های فلزی، صنعت اداره بازار‌های مالی و صنعت چند رشته‌ای صنعتی در بهار امسال کمترین بازدهی را پس از صنعت فنی‌مهندسی به ثبت رساندند.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۲۵_۱۶-۲۶-۴۸