به گزارش اکوایران، در بین نمادهای تأثیرگذار مثبت بازار امروز نماد حکشتی نیز وجود داشت تا با 1204 واحد مثبت‌شدن جزء تأثیرگذاران بازار امروز باشد. بعد از گروه خودرویی که در اغلب اوقات در رتبه اول برترین گروه‌های بورسی از نظر ارزش بازاری قرار دارد. گروه شیمیایی‌ها در رتبه دوم جاری گرفت و نمادهای این گروه ارزش 419 میلیاردتومانی در ارزش معاملات به خود گرفتند. فلزات اساسی و بانک‌ها نیز به ترتیب با 383 و 365 میلیارد تومان در رتبه‌های بعد برترین گروه‌های صنعتی جای گرفتند.

خبرهای روز

به گزارش ایسنا، در ساعت‌های پایانی اوج مصرف برق روز دوشنبه ۱۲ تیرماه نیاز مصرف برق کشور به ۶۸ هزار و ۳۰۶ مگاوات رسید که نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته است. مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور از مردم خواست در روزهای گرم تابستان باهدف تأمین برق پایدار، بخصوص تأمین برق مراکز برگزاری آزمون کنکور در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه، مصرف برق را مدیریت کنند.

دراین‌خصوص مصطفی رجبی مشهدی گفت: بر اساس موافقت وزیر نیرو، اگر مصرف برق صنایع خارج از دیماند قراردادی آن‌ها باشد، مجاز خواهند بود از مصرف آزادانه برق در نیمه‌شب بهره‌مند شوند و بدون اعمال هیچ جریمه‌ای پرداخت کنند؛ بنابراین از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سخنگوی صنعت برق این موضوع را هم اضافه کرده است که پس از ۲۰ خرداد که اجرای طرح مدیریت مصرف صنایع آغاز شد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته صنعت فولاد کشور ۲۹ درصد انرژی بیشتر تحویل گرفته که باعث رضایت و رشد تولید شده است.

وزیر اقتصاد از احتمال تغییر نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها خبر داد. سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد این موضوع را مطرح کرد که ریز معاملات ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در حال تحلیل است تا اگر مواردی مطرح است که بخش‌هایی از دستگاه‌های دولتی که دسترسی انحصاری به این اطلاعات داشته‌اند به دست آید و صحت‌سنجی شود و برخورد بدون مماشات صورت گیرد.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری گفت: باتوجه‌به محدودیت منابع بانکی، دولت درصدد استفاده از ابزارهای جدید است. در این زمینه، تأمین مالی تولید از بازار سرمایه موردتوجه جدی دولت است. در همین راستا در ۳ماهه نخست امسال ۳ اقدام مهم «عرضه اولیه»، «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» رقم خورد.

شاهین چراغی عضو سابق شورای‌عالی بورس اعلام‌کرد: با قاطعیت می‌توان گفت که در دولت کنونی تصمیمی در حوزه بازار سرمایه اتخاذ نشد که بتواند تأثیر منفی زیادی بر فعالیت شرکت‌ها، بازار سرمایه و در کل اقتصاد کشور داشته باشد.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران کمتر از یک ماه پیش سطح 2.2 میلیون واحدی را که به‌عنوان یکی از سطوح حمایتی مهم محسوب می‌شد را از دست داد و حالا پس از گذشت کمتر از یک ماه به این محدوده قیمتی برگشته است. روزهای گذشته در مورد سطح حمایتی مشخص شده (باکس سبزرنگ) صحبت کردیم و به نظر این سطح توانست از منظر تکنیکالی سطح خیلی خوبی برای شاخص در این روزهای بی‌رمقی باشد و شاخص بورس تهران با رشد چندروزه گذشته خود به اعداد و ارقام بالای 2.2 میلیون واحدی برگشت.

اما همچنان این محدوده به‌عنوان سطح مقاومتی برای شاخص عمل خواهد کرد و از طرفی به میانگین 55 روزه نزدیک‌تر می‌شویم میانگینی که ماه پیش به‌عنوان یک  حمایت شناخته می‌شدی شد و با اخبار و حواشی پیش‌آمده برای بازار ماهیت حمایتی خود را از دست داد و حالا به‌عنوان یک مقاومت جدی بر سر راه شاخص کل بورس تهران است.

از منظر تکنیکالی شاخص بورسی تهران این رویه صعودی را ادامه دهد و مقاومت‌های ابتدایی را نیز یکی پس از دیگری کنار بگذارد رسیدن به اعداد و ارقام بالاتر از سقف تاریخی 2.5 میلیون واحدی دور از ذهن نیست.

شاخص کل با دیدگاه مثبت می‌تواند دوباره به کانال صعودی خود برگردد و حتی سقف‌های این کانال را ببیند.

امروز نیز وزیر اقتصاد و دارایی در نشست خبری خود اعلام کرد که ممکن است نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع اصلاح شود که از نظر همه اهالی بازار و صنعت‌گران این اتفاق باید رخ دهد و موضوع این نرخ حداقل برای یک دوره میان‌مدت از ذهن سرمایه‌گذاران دور شود و راه‌حل درست و کارشناسی شده‌ای برای این موضوع ارائه شود.

کل