به گزارش اکوایران، بازار سهام نخستین روز از هفته را صعودی آغاز کرد، این در حالی بود که رشد اندکی را که در نیمه اول امروز به دست آورده بود را از دست داد و با کاهش 75 هزار واحدی کار خود را به پایان رساند. شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز نیز با افت 18 هزار واحدی همراه شد و در نهایت در سطح 2 میلیون و 179 هزار واحدی ایستاد.

طی روز گذشته نماد ارفع در بین نمادهای فرابورسی از تاثیرگذاران مثبت شاخص بود. امروز نیز این نماد توانست برای دومین روز پی در پی با صف خرید همراه شود و دومین سهم از لحاظ ورود پول حقیقی به بازار بوده است.

شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۳۸۳ به صورت سهامی خاص تاسیس شد شرکت در سال ۱۳۹۲ به سهامی عام تبدیل و در همان سال با نماد ارفع در بازار دوم فرابورس به ثبت رسید.

این شرکت یکی از تولیدکنندگان فولادی واقع در منطقه چادرملو یزد است. این شرکت از زیرمجموعه‌های شرکت چادرملو بوده و واحد نهایی فولاد مبارکه است.

شرکت آهن و فولاد ارفع تامین کننده اصلی مواد اولیه شرکت (گندله) شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بوده که دارنده بیش از 44 درصد از سهام شرکت می باشد. همجوار بودن کارخانه گندله سازی آن شرکت، علاوه بر پوشش مشکلات حمل و نقل، صرفه جویی قابل توجه در پرداخت هزینه حمل ایجاد نموده وکیفیت گندله تولیدی آن شرکت و همچنین استفاده از پرداختهای اعتباری از جمله مزایای با اهمیت معاملات با شرکت چادرملو می باشد.

محصولات اصلی شرکت آهن و فولاد ارفع آهن اسفنجی و شمش فولادی است که آهن اسفنجی تولیدی در واحد احیا مستقیم به طور کامل در فرآیند تولید شمش استفاده می شود.  این شرکت در سه ماهه اول سال 1402 با ظرفیت 1200 هزار تن موفق به تولید 317963 تن آهن اسفنجی نموده است. مقدار تولید آهن اسفنجی در سه ماه اول سال 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان 9 درصد افزایش داشته است.

همچنین این شرکت موفق به تولید 252619 تن شمش فولادی در این سه ماهه سال جاری شده است که که مقدار تولید آن نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 2 درصد بوده است.

مبلغ فروش شمش فولادی دوره جاری 72 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته که ناشی از افزایش مقدار نرخ و فروش بوده است. این شرکت سهم مبلغ فروش صادراتی شمش فولادی آن بیشتر فروش داخلی بوده است. یعنی حدود 53 درصد از مبلغ 5115 میلیارد تومان بوده است.


تحلیل بنیادی سهام فسازان / حاشیه سود بالاتر؛ استفاده از آهن اسفنجی بیشتر


فروش ماهانه ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع در فروردین ماه سال 1401 به فروش 551 میلیارد تومانی رسیده است که توانست در دو ماهه انتهایی فصل بهار به فروش های بالایی دست پیدا کند. در سه ماهه تابستان و سه ماهه پاییز با وجود نوساناتی که در فروش داشته اما نسبتا ارقام خوبی را ثبت کرد به طوریکه در آبان ماه به درآمد فروش هزارو 666 میلیارد تومانی رسید که رکورد فروش بالایی نسبت به چند ماه گذشته خود بود. در نهایت در آذر ماه به دلیل قطعی گاز و توقف بخشی از فعالیت های تولیدی، فروش شرکت کمی افت کرد اما این انتهای ماجرا نبود و شروع داستان قطعی گاز و برق در فصل سرد سال منجر به افت فروش ارفع در دو ماه ابتدایی فصل زمستان شد که بازتاب آن را در عملکرد فروش می توان دید. نماد ارفع با شروع دوباره فعالیت واحدهای تولیدی که در دی ماه تماما متوقف شده بود، موفق شد در اسفند ماه به فروش هزارو 756 میلیارد تومان دست یابد و افت فروش های قبلی را جبران کند و به بیشترین درامد فروش خود در سال 1401 برسد.

photo_2023-07-09_12-06-02

نماد ارفع در فروردین سال جاری مبلغ 795 میلیارد تومان فروش شناسایی کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 30 درصد رشد داشته است. در اردیبهشت ماه توانسته رکورد خوبی را با فروش 2 هزار و 382 میلیارد تومان ثبت کند که نسبت به ماه پیشین با رشد 66 درصدی روبرو شد تا در نهایت در خرداد ماه به مبلغ هزارو 937 میلیارد تومان رسید.

رشد سودآوری شرکت آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع در سه ماهه منتهی به خرداد 1402 به درآمد عملیاتی 5115 میلیارد تومان رسیده است که از این میزان توانسته مبلغ 2362 میلیارد تومان را به عنوان سود ناخالص و عدد 2421 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند. درآمد عملیاتی شناسایی شده در فصل بهار جاری در مقایسه با سال گذشته رشد 41 درصدی را رقم زده است. روند سودآوری شرکت از ابتدای سال 1401 تاکنون نشان می دهد این شرکت توانسته از رشد خوبی برخوردار شود به طوری که به حاشیه سود خالص و خالص چشمگیر حدود 47 درصدی دست پیدا کند.

photo_2023-07-09_12-05-58

این شرکت در فصل بهار و تابستان 1401 حاشیه سود خالص 30 درصدی را حفظ کرد اما در فصل پاییز نتوانست با وجود رشد در درآمدهای عملیاتی با افت حاشیه سود همراه شد و نتوانست آن را حفظ کند. در فصل زمستان نماد ارفع با افت در درآمد عملیاتی نسبت به فصل قبل خود روبرو شد اما توانست حاشیه سود خود را بالا ببرد تا در نهایت در فصل بهار امسال عملکرد خوبی را در خصوص درآمد عملیاتی و رشد سود به واسطه فروش شمش فولادی در بازار داخلی و صادرات آن و افزایش نرخ این محصول، برجای گذاشته است.

فروش صادراتی برای شرکت در شرایطی که کشور با مشکلاتی از جمله تحریم ها مواجه است می تواند به ارز آوری کمک شایانی بکند. همچنین در شرایطی که در بورس کالا و بازار داخلی قیمت گذاری به صورت دستوری بوده اما در بخش صادراتی که قیمت ها بر اساس نرخ جهانی است و علی رغم هزینه های حمل و گمرک می تواند برای شرکت سودآوری بالایی را در پی داشته باشد.

افزایش حاشیه سود ناخالص در آهن و فولاد ارفع