به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در مسیر ریزش شاخص کل پس از لمس تراز 2 میلیون و 535 هزار واحدی در روز 16 اردیبهشت ماه، دچار کاهش شدید ارزش معاملات خرد روزانه بود. افت این معیار تا حدی ادامه یافت که ارزش معاملات خرد روز دوم مرداد ماه امسال، 83 درصد کمتر از ارزش معاملات خرد در روز شناسایی سقف تاریخی بازار بوده است.

یکی از ایراداتی که در مقایسه ارزش معاملات خرد روزانه مطرح می‌شود؛ اعمال نشدن اثر تغییرات ارزش بازاری بورس در مقایسه ارزش معاملات خرد روزانه برای تاریخ‌های متفاوت است. برای رفع این ایراد، می‌توان از نسبت ارزش معاملات خرد روزانه نسبت به ارزش بازاری روزانه بورس تهران استفاده کرد. این معیار از ابتدای سال 1400 در کمترین حالت 3 صدم درصد و در بیشترین حالت به 28 صدم درصد رسیده است.

سهامدارانی که در اولویت نیستند!

بورس تهران پس از تصمیمات سیاست‌گذاران در خصوص افزایش نرخ گاز با ریزش شدید شاخص‌های آماری مواجه شد. حال با وجود گذشته 54 روز معاملاتی از سقف تاریخی شاخص کل و ریزش 21 درصدی شاخص کل بورس تهران، همچنان تصمیمی نهایی برای این مصوبه جنجالی گرفته نشده است.

قفل سرمایه حقیقی در مسیر سیلاب!

نسبت ارزش معاملات خرد به ارزش بازاری بورس تهران از ابتدای سال 1400 در کنار روند شاخص کل بورس تهران نشان می‌دهد که در روند‌های صعودی شاخص کل، این نسبت با هم‌گرایی روند شاخص کل به سمت قله خود حرکت می‌کند اما با اتمام این روند صعودی، واگرایی در بین این دو روند به گونه‌ای رخ می‌دهد که شاخص کل بورس تهران با شیب کمتری افت تراز می‌یابد. نسبت ارزش معاملات خرد به ارزش بازاری بورس تهران به دلیل نزدیکی شاخص کل به ارزش بازاری بورس، سیگنال‌های هم‌راستایی ایجاد می‌کنند اما نسبت فوق از نوسانات سنگین‌تری برخوردار است.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۴_۱۵-۱۷-۱۷

در مقایسه نسبت ارزش معاملات خرد به ارزش بازاری بورس تهران با جریان پول حقیقی روزانه از ابتدای نیمه دوم سال گذشته نیز شاهد همبستگی جریان پول حقیقی با تغییرات این نسبت هستیم. در بازه‌های زمانی که ورود ناگهانی پول حقیقی در بازار رخ می‌دهد؛ بورس تهران شاهد افزایش شدید نسبت ارزش معاملات خرد به ارزش بازاری بورس تهران می‌شود و در شرایط خروجی پول حقیقی از بازار سهام شاهد معکوس این روند هستیم.

ریزش 93 درصد صنایع بزرگ بورس تهران

حال با رسیدن این نسبت به سطح 6 صدم درصدی، احتمال تجربه اعداد کمتر از 5 صدم درصد نیز بالا رفته است و در صورتی که اعتماد از دست رفته سهامداران جلب نشود؛ روند دو ماهه اخیر تداوم خواهد یافت.