به گزارش اکوایران، بورس تهران از اواسط تیر ماه با انتشار صورت‌های مالی فصلی بانک‌ها و انتشار خبر‌هایی مبنی بر دستورات رئیس دولت در خصوص ناترازی بانک‌های تجاری شاهد خروج پول سهامداران حقیقی از صنعت بانک‌‌ها و مؤسسات اعتباری بود. از سوی دیگر در این میان افزایش نرخ بهره بین بانکی نیز، سیگنال منفی دیگری برای بانک‌های تجاری کشور به شمار می‌رفت.

روند خروج پول حقیقی از 17 تیر ماه شروع شد و در هفته‌های اخیر نیز با خبر انتشار اوراق دولتی و اثر منفی آن بر بانک‌های تجاری کشور، خروج پول حقیقی از صنعت بانکی تداوم یافت.

فرار همه جانبه حقیقی‌ها از صنعت بانکداری

روز 17 تیر ماه، صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با خالص منفی 82.3 میلیارد تومان جریان پول حقیقی صدرنشین صنایع از نظر کاهش مالکیت حقیقی شد. با وجود معمول بودن خروج پول حقیقی سنگین از صنعت بزرگی همچون بانکداری، روند صدرنشینی صنعت بانکی در کاهش مالکیت حقیقی 8 روز معاملاتی پی در پی از روز 17 تیر ماه تداوم داشت و حتی در روز 20 تیر ماه، خالص جریان پول حقیقی در این صنعت به بیش از منفی 209 میلیارد تومان رسید.

روز 27 تیرماه خالص جریان پول حقیقی بانک‌ها مثبت شد اما 3 روز معاملاتی بعد از آن روند سابق بر قرار بود و طی دو روز معاملاتی انتهایی تیر ماه و روز معاملاتی ابتدایی مرداد ماه 365 میلیارد تومان دیگر از مالکیت حقیقی‌های این صنعت کاسته شد.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۰۱_۱۷-۲۰-۳۸

روز دوم مرداد ماه خالص جریان پول حقیقی برای بانک‌ها بار دیگر مثبت شد اما تنها در این دو روز از 19 روز معاملاتی خالص جریان پول حقیقی مثبت برای صنعت بانک‌ها به ثبت رسیده است.

زیان انباشته بانک ها بیشتر از نصف درآمدهای نفتی بودجه 1402

در نهایت در 19 روز معاملاتی اخیر، 16 روز صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین میزان خروج پول حقیقی را در میان صنایع بورسی تجربه کرده و تنها 2 روز خالص جریان پول حقیقی مثبت به ثبت رساند و در روز 4 مرداد ماه نیز با خروج 26.3 میلیارد تومان پول حقیقی، چهارمین صنعتی بود که بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را تجربه می‌کرد.