به گزارش اکوایران درحالی که تقاضا برای فلز سرخ به شکل مستمری ظرف سال‌های اخیر افزایش یافته و انتظار می‌رود که این روند نیز ادامه‌دار باشد، برخی تحلیلگران نسبت به جایگزینی این فلز با سایر فلزات ارزان‌تر هشدار داده و معتقدند تحقق این موضوع می‌تواند بخش قابل توجهی از تقاضای آتی مس را از میان ببرد.

افزایش تقاضا و صعود نرخ مس در بازارهای جهانی ظرف سال‌های اخیر باعث افزایش سودآوری معادن مس دنیا ظرف سال‌های اخیر شده است. با این وجود نگرانی در خصوص کسری عرضه مس ظرف سال‌های آینده، مصرف‌کنندگان این فلز را نگران کرده است. ظرف سال‌های اخیر اکتشاف معادن بزرگ مس در موارد نادری رخ داده و تولید در معادن موجود نیز رو به کاهش گذاشته است. در این شرایط که دنیا در معرض تنگای عرضه قرار دارد، مصرف‌کنندگان این فلز به دنبال راه‌های جدیدی برای رفع معضل کسری کنونی هستند.

شرکت BMO Capital Markets  پیش‌بینی می‌کند در شرایطی که رشد تقاضا برای فلز سرخ بدون سناریو جایگزینی و صرفه‌جویی بیشتر پیش برود؛ تقاضا برای فلز سرخ تا سال 2030 به 40 میلیون و 400 هزار تن می‌رسد. در این برآورد تقاضا برای مس در سال 2022 برابر 31 میلیون و 800 هزار تن در نظر گرفته شد و با در نظر گرفتن نرخ رشد ترکیبی سالانه 3 درصدی تقاضای 40 میلیون تنی در سال 2030 برآورد شده است.

با این وجود تحلیلگران شرکت BMO Capital Markets این احتمال را نیز داده‌اند که جایگزینی فلز سرخ با سایر کامودیتی‌ها باعث شود تا 20 میلیون تن از تقاضا برای این فلز در سال 2030 محقق نشود. این امکان وجود دارد که میزان مصرف مس در شبکه های انتقال و توزیع برق، ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر، کابل های ارتباطی، واحدهای تهویه مطبوع صنعتی و بخش حمل و نقل کاهش یابد و در برخی موارد این فلز با فلزات دیگر نظیر آلومینیوم جایگزین شود.

در حال حاضر مس چهار برابر گران‌تر از آلومینیوم است؛ این در حالی است که در سال 2000 نسبت قیمتی این دو فلز تقریبا نزدیک به سطح یک به یک بود. اگرچه رسانی آلومینیوم 60 درصد مس است، اما نرخ به مراتب ارزان‌تر آن باعث می‌شود که جایگزینی آن با فلز سرخ مطرح باشد. در عین حال وزن مس به مراتب سبک‌تر از آلومینیوم بوده و این موضوع نیز بر مزایای جایگزینی آن با مس در برخی کاربردها می‌افزاید.  

صرفه‌جویی مس در خطوط برق جریان مستقیم ولتاژ بالا و سیستم‌های تهویه مطبوع به شدت محتمل است. استفاده بیشتر از خطوط برق جریان مستقیم ولتاژ بالا (HVDC) نسبت به شبکه‌های انتقال معمولی میزان مصرف مس را کاهش می‌دهد، در عین حال خرکت دنیا به یمت سبکه‌های ارتباطی فیبر نوری به جای خطوط ارتباطی مسی نیز می‌تواند از تقاضا برای این فلز بکاهد. گسترش پروژه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر نیز راهی برای کاهش مصرف مس است. در نیروگاه‌های تجدیدپذیر امکان اتصال مستقیم به شبکه توزیع وجود دارد و امکان استفاده از کابل کشی با ولتاژ پایین‌تر وجود دارد و بنابراین در این نیروگاه‌ها معمولا فلز کمتری در هر کیلومتر در مقایسه با کابل‌های ولتاژ بالاتر نیاز است.

BMO  بر این باور است که سیستم‌های تهویه مطبوع نیز از پتانسیل بالایی برای کاهش مصرف مس برخوردار هستند. این شرکت به تصمیم شرکت دایکین به‌عنوان غول تهویه مطبوع در دنیا اشاره می‌کند که قصد دارد میزان مصرف مس خود را تا پااین سال به نصف کاهش دهد.

این شرکت برآورد می‌کند که جایگزینی مس و صرفه‌جویی در مصرف آن در موارد ذکر شده بتواند 10 میلیون تن از تقاضا برای مس تا سال 2023 را حذف کند. البته این تمام ماجرا نخواهد بود. در ادامه این احتمال نیز مطرح می‌شود که مصرف‌کنندگان مس در سایر صنایع نظیر خودروسازی نسبت به طراحی جدید به نحوی که میزان مصرف فلز سرخ در آن کاهش یابد، اقدام کنند. به این ترتیب باید منتظر کاهش 20 میلیون تنی تقاضا برای مس در سال 2030 باشیم. پیش‌بینی که تحقق آن می‌تواند آسیب جدی به قیمت این فلز در بازار در بلند مدت وارد کند.