به گزارش اکوایران جریان کلی بازارهای کالایی در روز ابتدایی دومین هفته از ماه اوت کاهشی بود؛ به این ترتیب در شرایطی بازارهای کالایی در روز دوشنبه کار خود را آغاز کردند که کاهش تمایل به خرید دارایی‌های پرریسک نظیر کامودیتی‌ها میان فعالان بازار باعث شد تا از نرخ بسیاری از کامودیتی‌ها کاسته شود. تا اواسط این روز نفت خام آمریکا کاهشی 1.4 درصدی، مس افتی 0.35 درصدی، میلگرد فولادی در چین کاهشی 0.6 درصدی، قلع کاهشی یک درصدی و آلومینیوم افتی 0.2 درصدی داشت. این کاهش نرخ شامل حال بسیاری از دیگر کامودیتی‌های صنعتی نیز شد، اما محصولات پتروشیمی تا حدی از آن در امان ماندند.

صعود دلار به زیان فلزات تمام شد

بازگشت شاخص دلار آمریکا به مسیر رشد و نگرانی فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا از استمرار سیاست انقباضی عامل اصلی تضعیف بهای کامودیتی‌ها در روز بازگشایی بازار در هفته جاری بود. شاخص دلار آمریکا در روز جمعه چهارم اوت برابر 102.02 به 102.09 تا اواسط روز جمعه رسید. افزایش شاخص دلار آمریکا، به شکل منحصر به فرد سیگنالی کاهنده برای بازارهای مالی و کالایی به همراه دارد. رشد شاخص دلار، سرمایه‌گذاران را به خروج از بازارهای مالی و کالایی و نگهداری دلار سوق می‌دهد و از افت نرخ کامودیتی‌ها حمایت می‌کند.

سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار داده‌های تورمی آمریکا

ظرف روزهای پایانی هفته جاری شاخص‌های تورمی آمریکا منتشر می‌شود؛ سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی و کالایی دنیا چشم‌انتظار این داده‌های مهم هستند و درواقع نتایج این داده‌ها به رفتار آن‌ها جهت می‌دهد. شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا که در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود، بر تصمیم‌های بعدی فدرال رزرو در خصوص سیاست نرخ بهره اثر می‌گذارد. هفته گذشته نیز داده‌های اشتغال و بیکاری آمریکا منتشر شد؛ مطابق با آن در ماه پوئیه برابر 187 هزار شغل در بزرگترین اقتصاد جهانی ایجاد شد که این رقم کمتر از برآورد 200 هزار شغل مرود انتظار تحلیلگران بود. با این وجود نرخ بیکاری به 3.5 درصد کاهش یافت و رشد دستمزدها کمتر از حد انتظار کاهش یافت. فدرال رزرو با استناد به مجموع این داده‌ها ادامه مسیر برای مقابله با تورم را مشخص می‌کند. در شرایط کنونی اگرچه شتاب تورم در بزرگترین اقتصاد جهانی فروکش کرده اما همجنان رشد تورم با هدف فدرال رزرو فاصله دارد و در عین حال داده‌های تولید ناخالص داخلی و آمار اشتغال و بیکاری آمریکا، بروز رکود در اقتصاد این کشور را مردود می‌داند. این موضوع می‌تواند فدرال رزرو را برای تشدید سیاست انقباضی مصمم کند که این موضوع از سویی زمینه رشد ارزش شاخص دلار آمریکا و از سوی دیگر زمینه افت نرخ فلزات را مهیا می‌کند.