به گزارش اکوایران انتشار داده‌های تورمی ایالات متحده آمریکا و چین در هفته منتهی به روز جمعه پانزدهم سپتامبر مانع رشد قیمت در بازارهای کالایی نشد و در حالی که بهای هر بشکه نفت برنت در ساعات ابتدایی روز جمعه دورخیز جدیدی برای کسب کانال قیمتی 95 دلاری داشت؛ فلزات آهنی و غیرآهنی نیز با افزایش قیمت مواجه شدند. در معاملات آتی کامکس آمریکا مس در بازه هفتگی رشدی 3.2 درصدی، آلومینیوم افزایشی 1.2 درصدی و فلز روی رشدی 3.21 درصدی را به ثبت رساندند. در عین حال سنگ‌آهن وارداتی به چین نیز در این زمان جهش نرخی قابل توجه داشت به نحوی که سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد با ثبت رشد هفتگی 4.6 درصدی به کانال قیمتی 123 دلار به ازای هر تن صعود کرد. به این ترتیب در حالی دومین هفته از ماه سپتامبر به پایان رسید که فلزات آهنی و غیرآهنی با فاصله اندکی از نفت وارد مسیر صعود قیمت شدند.

کاهش شاخص دلار آمریکا، امیدواری فعالان بازار به عدم رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در ماه سپتامبر، بهبود داده‌های اقتصادی چین و تصمیم بانک خلق چین برای کاهش نسبت ذخیره بانک‌ها برای اعطای وام مهم‌ترین محرک بازارهای کالایی در این زمان بود.

صعود هزینه تولید در آمریکا با حمایت رشد نرخ نهاده‌های انرژی

گزارش وزارت کار ایالات متحده نشان داد که شاخص بهای تولیدکننده و شاخص بهای مصرف‌کننده برای ماه اوت بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان افزایش یافت. شاخص بهای تولیدکننده در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سالانه رشدی 1.6 درصدی را به ثبت رساند در حالیکه انتظار می‌رفت این شاخص رشدی 1.2 درصدی داشته باشد. به این ترتیب این شاخص در بازه سالانه بیشترین رشد پس از آوریل امسال را داشت. در عین حال شاخص بهای تولیدکننده آمریکا در ماه اوت نسبت به ماه قبل افزایشی 0.7 درصدی داشت که این رقم نیز بالاتر از برآورد 0.4 درصد تحلیلگران بود و به این ترتیب سرعت رشد تورم برای تولیدکنندگان آمریکایی در بازه ماهانه به بیشترین میزان پس از ژوئن 2022 رسید.

البته داده‌های جزئی تورم حاکی از آن است که عمده رشد تورم تولیدکننده در آمریکا نتیجه افزایش بهای مواد غذایی و انرژی بوده است به نحوی که این شاخص بدون احتساب مواد غذایی و انرژی در بازه ماهانه رشدی 0.2 درصد و مطابق با پیش‌بینی‌ها داشت. همچنین شاخص قیمت تولیدکننده هسته در بازه سالانه رشدی 2.2 درصدی داشت که میزان رشد آن مطابق با پیش‌بینی بود و در عین حال میزان رشد آن به کمترین میزان پس از ژانویه 2021 رسید.

به این ترتیب باید گفت تورم هسته برای تولیدکنندگان آمریکایی رو به کاهش است؛ اما افزایش هزینه انرژی، خدمات تجاری و غذا مانع از آن شده است که هزینه کلی تولیدکنندگان در ماه اوت کاهش یابد. در این شرایط جهش بهای نفت در نیمه ابتدایی ماه سپتامبر، احتمال رشد داده‌های تورمی دنیا برای ماه سپتامبر را به شکل جدی مطرح کرده است.

شاخص بهای مصرف‌کننده در آمریکا نیز با رشد بیشتری نسبت به انتظار اعلام شد؛ در حالی که پیش‌بینی می‌شد این شاخص در بازه سالانه رشدی 3.6 درصدی داشته باشد با افزایشی 3.7 درصدی اعلام شد. افزایش بهای انرژی عامل رشد هر دو شاخص تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده در آمریکا برای ماه اوت بود.

در این شرایط اگر فدرال رزرو با استناد به داده‌های تورمی آمریکا نسبت به رشد نرخ بهره در ماه سپتامبر اقدام کند؛ ترمز رشد بهای کالایی‌ها کشیده می‌شود؛ درحالی که جلسه بعدی فدرال رزرو در هفته آینده برگزار می‌شود، فعالان بازار به عدم تغییر نرخ بهره امیدوار هستند.