به گزارش اکوایران بازار مالی بورس کالای ایران در میانه جنگ در نوار غزه مقصد جذب نقدینگی سرگردان در کشور شد و ورود نقدینگی قابل توجه به معاملات گواهی سپرده شمش طلا بر حجم و ارزش معاملات انجام شده در این بازار افزود.

روز شنبه 15 مهر ماه برابر هفتم اکتبر، با حمله نیروهای حماس به مواضع اسرائیل در سرزمین اشغالی باعث شد تا آتش جنگی جدید در خاورمیانه روشن شود که این جنگ تا به حال ادامه‌دار شده است. پس از این حمله و شعله‌ور شدن آتش جنگی جدید در خاورمیانه، طلا به‌عنوان دارایی امن در زمان بحران با افزایش اقبال از سوی معامله‌گران در بازار جهانی مواجه شد؛ این رویه در بازار داخل نیز وجود داشت و همین موضوع باعث اوج‌گیری نرخ دارایی‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل شد.

بروز جنگ در منطقه خاورمیانه در حالی که بر ارزش دارایی‌های بر پایه طلا در بازار فیزیکی و بازارهای بورسی افزود؛ باعث شد تا سرمایه‌هغای جدیدی رهسپار بازار تازه تاسیس سپرده شمش طلا شود. به این ترتیب ظرف 3 هفته سپری شده پس از آغاز این جنگ تحولی شگرف در روند معاملات بازار گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس کالای ایران ایجاد شده است.

رینگ گواهی سپرده شمش طلا از اواخر اسفند سال گذشته راه‌اندازی شد؛ این بازار موفقیتی نسبی در جذب نقدینگی ظرف 6 ماه ابتدایی سال داشت؛ اما بروز جنگ در نوار غزه روند معاملات این بازار را تغییر داد و باعث شد تا این بازار به‌عنوان ابزار جدید معاملاتی با استقبالی کم‌نظیر از سوی فعالان بازار سرمایه مواجه شود. درواقع واهمه از کاهش ارزش پول ملی در پی بروز این جنگ باعث شد تا بر نرخ ارز در بازار آزاد افزوده شود و نقدینگی سرگردان به سمت دارایی‌های امن در زمان بحران نظیر طلا سوق داده شد.

جهش فروش شمش طلای بورسی

ظرف اولین هفته پس از آغاز جنگ در کرانه باختری حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از بازار مالی بورس کالای ایران جهشی 890 درصدی داشت و از 133 هزار گواهی در هفته منتهی به روز جمعه 14 مهر ماه به یک میلیون و 318 هزار تن در هفته منتهی به روز جمعه 21 مهر ماه رسید. همچنین ارزش معاملات این بازار نیز با ثبت جهشی 967 درصدی از 396 میلیارد ریال در هفته منتهی به روز جمعه 14 مهر ماه به 4226 میلیار ریال رسید. این رشد حجم و ارزش معاملات تنها مربوط به هفته ابتدایی آغاز جنگ نبود؛ ظرف روزهای بعد نیز همچنان رینگ شمش طلا در بازار مالی بورس کالا مقصد نقدینگی سرگردان بود.

ظرف هفته منتهی به 27 مهر ماه نیز بالغ بر یک میلیون و 287 هزار گواهی شمش طلا با ارزش 4113 میلیارد ریال معامله شد. این ارقام تغییری محسوسی نسبت به حجم و ارزش معاملات در سومین هفته مهر ماه نداشت و بنابراین بروز جنگ در منطقه کرانه باختری به رومق رینگ گواهی سپرده شمش طلا انجامید.

رویه افزایش حجم و ارزش معاملات در رینگ بازار مشتقه بورس کالای ایران ظرف هفته ابتدایی آبان ماه نیز به شکل مستمری ادامه‌دار شده و همچنان این بازار مقصد نقدینگی سرگردان است. البته ظرف روزهای ابتدایی هفته و در پی عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد از حجم خرید گواهی سپرده شمش طلا از این بازار کاسته شد، اما تغییر رویه ارزی از اواسط هفته باعث شد تا از روز سه‌شنبه بر حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا افزوده شود.

به این ترتیب ظرف 4 روز ابتدایی هفته جاری از شنبه 29 مهر تا روز سه‌شنبه دوم آبان ماه بالغ بر 458 هزار و 700 گواهی سپرده شمش طلا با ارزش 1477 میلیارد ریال معامله شده است.