به گزارش اکوایران، سهام شرکت سایپا دیزل در بازار پایه زرد فرابورس ایران با نماد خکاوه شناخته می‌شود. در حال حاضر ارزش بازاری سهام خکاوه در فرابورس ایران 5 هزار و 285 میلیارد تومان است و در معاملات آخرین روز هفته اول آبان ماه امسال با صف فروش 21 میلیارد تومانی بسته شد. تولیدات اصلی سایپا دیزل کامیون سنگین و کامیونت است که معمولاً سهم کامیون سنگین در درآمدزایی این مجموعه بیشتر بوده است.

رشد هزار و 342 میلیارد تومانی درآمدزایی سایپا دیزل

شرکت سایپا دیزل در سال 1400 با هزار و 213 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 101 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. خکاوه در سال 1401 بیش از 229 درصد رشد درآمدزایی داشت و با 4 هزار میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 333 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

بیشترین میزان فروش ماهانه خکاوه در سال 1400 به اسفند ماه با 221 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 614 میلیارد تومان بار دیگر به اسفند ماه تعلق داشت و آبان ماه 1401 بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

رشد 37 درصدی فروش ایران تایر، قبل از افزایش نرخ 20 درصدی اخیر!

خکاوه در شش ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای شهریور ماه امسال 2 هزار و 558 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش هزار و 246 میلیارد تومانی شش ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 108 درصدی و به زبان دیگر، افزایش هزار و 342 میلیارد تومانی داشته است. در این شش ماهه، بیشترین میزان فروش به اردیبهشت ماه با 763 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به اردیبهشت ماه با 341 درصد رشد تعلق گرفته است.

photo_۲۰۲۳-۱۰-۲۷_۱۵-۴۲-۴۵

عملکرد تابستان خکاوه در خلاف جهت فصل بهار

شرکت سایپا دیزل در سال جاری روندی معکوس با عملکرد فصلی سال قبل خود را در پیش گرفته است. خکاوه در بهار 1401 زیان عملیاتی 83 میلیارد تومانی از درآمدزایی 582 میلیارد تومانی خود به دست آورد و در تابستان این سال توانست سود خالص فصلی 21 میلیارد تومانی از 664 میلیارد تومان درآمدزایی به ثبت برساند.

در شش ماهه ابتدایی سال جاری اما روند سودآوری این مجموعه معکوس بود. در بهار امسال شرکت سایپا دیزل توانست هزار و 461 میلیارد تومان درآمدزایی کند که به سود خالص فصلی 136 میلیارد تومانی منجر شد و در تابستان امسال با هزار و 127 میلیارد تومان درآمدزایی نتوانست سود بسازد و 127 میلیارد تومان زیان فصلی به ثبت رساند.

با این تفاسیر و تداوم قیمت‌گذاری‌های دستوری در بازار خودرو و تعیین قیمت‌ها توسط شورای رقابت، نمی‌توان شرایط مساعد مالی در انتهای سال برای خکاوه در انتظار داشت. حتی در صورتی که سایپا دیزل در نیمه دوم سال سود خالص متناسبی به ثبت برساند؛ عملکرد نیمه ابتدایی سال برای این مجموعه خنثی بوده است.

photo_۲۰۲۳-۱۰-۲۷_۱۵-۴۲-۵۱

تحلیل بنیادی سهام خدیزل / مهمان سرزده بازار خودرو