به گزارش اکوایران نسبت فروش به عرضه در رینگ شمش فولاد ظرف هفته جاری به 46 درصد رسید. به این ترتیب به سیاق هفته گذشته همچنان کمتر از 50 درصد عرضه شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود. افزایش حجم عرضه‌ها و نبود متقاضی در بخش محصولات نهایی از جمله مهم‌ترین دلایل فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد است.

46 درصد عرضه فولاد معامله شد

ظرف دومین هفته از آبان ماه بالغ بر 310 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 800 تومان تا 19 هزار و 100 تومان در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد. عدم استقبال نوردکاران از عرضه‌های شمش فولاد به کاهش مستمر قیمت‌های پایه ظرف هفته‌های اخیر انجامیده است. با این وجود کاهش قیمت پایه نتوانسته است به رونق قابل ملاحظه در رینگ فولاد بینجامد.

میزان تقاضای ثبت شده برای شمش فولاد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف دومین هفته از آبان به 266 هزار تن رسید و در نهایت 143 هزار تن شمش فولاد از این بازار مورد معامله قرار گرفت که این رقم برابر 46 درصد کل عرضه‌ها بود. فروش کمتر از 50 درصدی شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا احتمال افت بیشتر قیمت‌های پایه در هفته‌های آینده را مطرح می‌کند.

شمش در کف نرخ 7ماهه

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران در دومین هفته از آبان ماه به 18 هزار و 600 تومان رسید که این رقم کمترین بهای فروش شمش فولاد از این بازار پس از فروردین امسال بود. به این ترتیب بهای فروش شمش فولاد به کمترین قیمت در بازه 7 ماهه عقب نشست. افت نرخ شمش فولاد به کمترین قیمت در بازه هفت ماهه نیز نتوانست، خریداران را به رینگ فولاد بیاورد. نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در رینگ مقاطع طویل فولادی تبدیل به مانعی بزرگ در مسیر رونق معاملات شمش فولاد شده است.

رکود در رینگ مقاطع، مانع فروش شمش فولاد

میانگین نرخ تمام شده فروش شمش فولاد برای نوردکار در هفته منتهی به روز جمعه 12 آبان ماه با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس به 20 هزار و 300 تومان می‌رسد. هزینه تبدیل این محصول به مقاطع طویل فولادی حدود 2 هزار تومان و هزینه حمل حدود 1000 تومان است. به این ترتیب میانگین نرخ تمام شده میلگرد با این شمش به 23 هزار و 300 تومان می‌رسد. به این ترتیب با وجود افت نرخ شمش فولاد، کف قیمت تعادلی برای فروش میلگرد در کانال 23 هزار تومان خواهد بود. بررسی روند معاملات مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد از آن حکایت دارد که در شرایط کنونی بازار آزاد مقاطع طویل فولادی انباشته از محصول با همین نرخ است و مشتری محدودی نیز برای مقاطع طویل فولادی در این قیمت وجود دارد. به این ترتیب عقب‌نشینی بهای شمش بر انگیزه نوردکار در تولید بیشتر مقاطع نمی‌افزاید. درنهایت قفل بازار محصولات نهایی گریبان کل زنجیره فولاد کشور را خواهد گرفت. در این شرایط تسهیل صادرات در بخش محصولات نهایی و نیمه نهایی مهم‌ترین راهکار برای عبور از بحران کنونی است.