به گزارش اکوایران رینگ مقاطع طویل فولادی دومین هفته از آبان ماه را کم رونق به پایان رساند. در روز چهارشنبه دهم آبان ماه بالغ بر 314 هزار تن انواع محصولات طویل فولادی شامل میلگرد، تیرآهن و نبشی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد که تنها 61 هزار و 500 تن تقاضا برای این محصولات به ثبت رسید و در نهایت به فروش 36 هزار و 800 تن انواع مقاطع فولادی از این بازار انجامید. در شرایطی که رکود سنگینی در بخش ساخت مسکن و پروژه‌های زیرساختی در کشور حاکم است، فروش مقاطع طویل فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالا به حداقل رسیده است.

8 درصد میلگرد بورسی معامله شد

فروکش تقاضا در رینگ میلگرد ظرف هفته جاری منتهی به روز جمعه 12 آبان باعث شد تا تنها 8 درصد عرضه میلگرد معامله شود. ظرف دومین هفته از آبان ماه بالغ بر 266 هزار تن انواع میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد. این محصولات با قیمت پایه‌ای در بازه 20 هزار تومان تا 21 هزار و 700 تومان به ازای هر کیلوگرم محصول در این بازار عرضه شدند؛ علی‌رغم کاهش قیمت‌های پایه نسبت به هفته‌های قبل، اما تقاضای ثبت شده برای این محصولات محدود بود و به 38 هزار تن رسید و در نهایت نیز بالغ بر 21 هزار تن انواع میلگرد فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالا به فروش رسید.

میانگین نرخ فروش میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته منتهی به روز جمعه 12 آبان برابر 21 هزار و 500 تومان بود؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام شده هر کیلوگرم میلگرد از این بازار برای خریداران که عمدتا تجار هستند به 23 هزار و 500 تومان می‌رسد. این در حالی است که در شرایط کنونی نیز میلگرد در بازار آزاد با همین نرخ به وفور وجود دارد و رکود حاکم بر بخش ساخت‌وساز باعث شده تا خبری از معامله در این قیمت نباشد. بنابراین تجار تمایلی به خرید میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالا ندارد.  

اگرچه رینگ مقاطع طویل فولادی به دلیل عدم تمایل به خرید بدون مشتری مانده است، اما کاهش بیشتر قیمت پایه مقاطع طویل فولادی با توجه به نرخ مواد اولیه و به خصوص شمش فولاد توجیه‌پذیر نیست. در این شرایط زنجیره محصولات فولادی با چالش رکود سنگین مصرفیو سرمایه‌ای روبرو هستند که استمرار آن تولید را غیرممکن می‌کند. در این شرایط تسهیل صادرات بهترین راه عبور از رکود و رفع گره فعلی در زنجیره فولاد است.

45 درصد تیرآهن در رینگ فیزیکی معامله شد

بالغ بر 23 هزار و 500 تن تیرآهن فولادی ظرف هفته منتهی به روز جمعه 12 آبان ماه در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی در حدود 18 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 10 هزار و 700 تن تیر آهن از این بازار انجامید؛ به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ تیرآهن در این زمان به 45 درصد رسید. محدودیت در تولید تیرآهن در کشور باعث شده تا تولیدکنندگان این محصول با چالش کمتری در فروش محصول تولیدی مواجه باشند. البته فروش صادرای میلگرد تولید کشور راحت‌تر از تیرآهن است و بنابراین در صورت تسهیل شرایط صادرات، واحدهای نوردی تولیدکننده میلگرد فرصت رشد تولید و ارزش‌آفرینی بیشتری دارند.