به گزارش اکوایران، شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران با نماد کگل شناخته می‌شود. ارزش سهام این شرکت در حال حاضر نزدیک به 197 هزار و 340 میلیارد تومان است و 18 درصد از سهام این مجموعه در بازار سهام شناور است. سهام کگل با ارزش بازاری خود، یکی از ده نماد بزرگ بورس تهران پس از نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا به شمار می‌رود. شرکت گروه مالی سرمایه‌گذاری امید، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین سهامداران شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر به شمار می‌روند. نکته قابل توجه در صورت‌های مالی نیم‌ساله شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر کاهش سود ناخالص و خالص این مجموعه به نسبت صورت‌های مالی سه ماهه است. افت سود کگل در تابستان امسال نشان می‌دهد نگرانی‌های سال قبل در خصوص کاهش حاشیه سود این مجموعه به وقوع پیوسته و پس از چندین سال، این مجموعه با زیان ناخالص و خالص فصلی مواجه است.

افزایش 15 همتی فروش گل گهر در 7 ماهه 1402

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر، مشابه دیگر شرکت‌های هم صنعت خود، با وجود شرایط نامطلوب بهای تمام شده محصولات و نرخ فروش دستوری با وجود محدودیت‌های صادراتی این صنعت با توجه به نیاز داخل که موجب ثبت زیان ناخالص در جریان عملیاتی شرکت می‌شود؛ در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت سر می‌گذارد. شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در سال 1400 با 46 هزار و 754 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 3 هزار و 896 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. کگل در سال 1401 رشد درآمدزایی نداشت و با 46 هزار و 421 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 3 هزار و 868 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

تحلیل بنیادی سهام کزغال/ جهش 44 درصدی سود خالص در تابستان 1402

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۱_۱۶-۰۳-۱۴

بیشترین میزان فروش ماهانه کگل در سال 1400 به اسفند ماه با 11 هزار و 828 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 15 هزار و 265 میلیارد تومان این بار نیز به اسفند ماه تعلق داشت و آبان ماه 1401 بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال 35 هزار و 810 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 20 هزار و 870 میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 72 درصدی و به زبان دیگر، افزایش 14 هزار و 941 میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به خرداد ماه با 6 هزار و 403 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به فروردین ماه با 105 درصد رشد تعلق گرفته است.

تحلیل بنیادی سهام خساپا/ افزایش 345 درصدی زیان‌دهی سایپا در سال 1402

ثبت زیان خالص برای گل گهر در تابستان

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود. با وجود پتانسیل‌های بالای صنعت استخراج کانه‌های فلزی در کنار زنجیره فعال فولاد و فلزات رنگین در کشور، صورت‌های مالی این شرکت بیانگر روند درآمدزایی و سودآوری مناسبی در این مجموعه نیست. کگل در سال‌های اخیر از حاشیه سود قابل توجهی برخوردار بود و حتی بیش از 10 هزار میلیارد تومان سود خالص فصلی نیز برای این شرکت معدنی به ثبت رسیده بود. با این وجود، محدودیت‌های حال حاضر این صنعت موجب شده تا شرکت‌ها نتواند فروشی متناسب با بهای تولیدات دریافت کنند. این درحالی است که صنایع استخراجی، با توجه به مصرف بالای منابع طبیعی، در کشورهای صنعتی سودآوری بالایی را به ثبت می‌رسانند.

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در سال‌های گذشته روند درآمدزایی خود را به خوبی افزایش داده است؛ اما روند نزولی حاشیه سود این شرکت فصل به فصل شدیدتر می‌شود. کگل در بهار امسال 4 هزار و 826 میلیارد تومان سود خالص به ثبت رساند؛ در حالی که سود خالص بهار 1401 این شرکت 3 هزار و 162 میلیارد تومان بوده است. عملکرد تابستان گل و گهر نیز به نسبت سود خالص تابستان 1401 وخیم شده است. شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در تابستان امسال با زیان ناخالص هزار و 91 میلیارد تومانی مواجه شد که به 704 میلیارد تومان زیان خالص منجر شد؛ در حالی که سود خالص تابستان 1401 این شرکت 565 میلیارد تومان بوده است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۱_۱۶-۰۳-۱۶

عملکرد ضعیف ایران خودرو در تابستان/ زیان انباشته ایران خودرو به 97 همت رسید!