به گزارش «اکوایران»، فلزات اساسی با محوریت مس و آلومینیوم هفته جاری را افزایشی آغاز کردند. به این ترتیب تا اواسط روز دوشنبه ۲۰نوامبر بهای هر پوند مس در معاملات آتی کامکس آمریکا با ثبت رشد روزانه ۰.۴درصدی به ۳.۷۵دلار رسید؛ این در حالی بود که فلز سرخ در معاملات آتی بورس فلزات لندن رشد ۰.۳درصدی داشت و به ۸‌هزار و ۳۴۰دلار به ازای هر تن رسید. این رشد قیمت شامل حال سایر فلزات اساسی نیز شد. آلومینیوم نیز با ثبت رشد روزانه ۰.۷درصدی به ۲‌هزار و ۲۳۴دلار به ازای هر تن رسید.

کاهش موجودی حامی صعود نرخ

بهای مس در معاملات آتی کامکس آمریکا تا اواسط روز دوشنبه ۲۱نوامبر به ۳.۷۴دلار به ازای هر پوند رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش این دارایی ظرف دوماه اخیر یعنی پس از روز ۲۱سپتامبر بود. کاهش موجودی مس در انبارهای بورسی و بروز نشانه‌‌‌هایی از تقویت احتمالی تقاضا برای فلز سرخ، محرک قیمتی این فلز در بازارهای جهانی بود. موجودی فلز سرخ در بورس شانگهای در هفته منتهی به‌ روز ۱۷نوامبر، نسبت به هفته قبل افت ۴۵درصدی داشت.

این افت محسوس موجودی قابل تحویل در انبارهای این بورس باعث شد تا بر پریمیوم این مس در معاملات هفته جاری افزوده شود. در شرایطی که رشد تقاضا و کاهش موجودی مس در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی سیگنال مثبت موثری برای فلز سرخ به همراه داشت، احتمال عقب‌‌‌نشینی فدرال‌رزرو از تشدید سیاست انقباضی تا پایان امسال نیز مزید بر علت شد و زمینه رشد قیمتی در بازار مس را مهیا کرد. گزارش مشاغل و دستمزد اقتصاد آمریکا برای ماه اکتبر منتشر شد و برخلاف انتظارات اقتصاددانان که پیش‌بینی ایجاد ۱۸۰‌هزار شغل جدید را داشتند، ۱۵۰‌هزار شغل جدید در بازار کار این کشور ایجاد شد. در عین حال نرخ بیکاری نیز برخلاف پیش‌بینی ۰.۱درصدی، رشد ۳.۹درصدی داشت.

عقب‌‌‌نشینی تورم به سود معامله‌‌‌گران فلز سرخ

در حالی که وضعیت بازار اشتغال آمریکا ناامیدکننده بود، داده‌‌‌های تورمی بهتر از انتظار اعلام شد. تورم سالانه ایالات‌متحده آمریکا برای ماه اکتبر برابر ۳.۲‌درصد اعلام شد؛ این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی تورم ۳.۳درصدی را برای این ماه داشتند. همچنین تورم آمریکا برای ماه قبل در فاز سالانه برابر ۳.۷‌درصد بود. فروکش تورم همزمان با افزایش بیکاری در ایالات‌متحده آمریکا باعث شد تا فعالان بازار احتمال عدم‌رشد نرخ بهره تا پایان سال را به شکل جدید مطرح بدانند و این موضوع در حالی که زمینه عقبگرد ارزش شاخص دلار را فراهم کرد، سیگنالی مثبت برای بازار فلزات است. در حالی که احتمال عقب‌‌‌نشینی فدرال‌رزرو از رشدی دیگر در نرخ بهره تا پایان سال، زمینه‌‌‌ رشد بهای فلزات را مهیا کرد، تزریق نقدینگی از سوی دولت چین برای تحریک اقتصاد این کشور نیز مزید بر علت شد تا رشد نرخ فلزات شتاب گیرد.

دولت پکن متعهد شده است که ظرف بازه سه‌ماهه، یک‌تریلیون اوراق قرضه دولتی منتشر کند و منابع مالی جمع‌‌‌آوری‌شده را در بخش زیرساخت به مصرف برساند. در عین حال بانک خلق چین درصدد است یک‌تریلیون یوآن دیگر برای تامین مالی ارزان شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک و همچنین ساخت مسکن ارزان در این کشور به مصرف برساند. این موضوع محرک تقاضا و در نتیجه رشد قیمت در بازار فلز سرخ است.