به گزارش اکوایران، فلز سرخ ظرف سومین هفته از ماه نوامبر تا 3.78 دلار به ازای هر پوند عقب‌نشینی قیمتی داشت و از بالاترین نرخ ثبت شده برای این فلز در بازه 2ماهه که ظرف روز 21 نوامبر و در محدوده 3.81 دلاری کسب  شده بود فاصله گرفت؛ با این وجود بازده این فلز در بازه هفتگی، ماهانه و حتی سالانه مثبت باقی ماند.

در معاملات آتی کامکس آمریکا تا روز جمعه 24 نوامبر هر پوند مس تا 3.78 دلار به ازای هر پوند عقب‌نشینی قیمتی داشت؛ این در حالی بود که ظرف روزهای ابتدایی همین هفته این فلز در همین بازار تا نرخ 3.81 دلار به ازای هر پوند نیز رشد قیمتی را ثبت کرده بود، اما تغییر نوسان شاخص دلار آمریکا پیش از آغاز جشن روز شکرگزاری در ایالات متحده و کاهش جزئی در پریمیوم فروش مس از سوی برخی معادن بزرگ این فلز باعث شد تا فلز سرخ از اوج قیمت 2 ماهه اخیر خود عقب بنشیند. با این وجود همچنان بازده هفتگی آن مثبت 1.3 درصد باقی ماند.

فلز سرخ در بازه ماهانه رشدی5.9 درصدی و در بازه سالانه افزایشی 4.26 درصدی را در معاملات آتی کامکس آمریکا به ثبت رسانده است. این رشد قیمتی از تضعیف شاخص دلار آمریکا در بازه ماهانه و سالانه و همچنین رشد تقاضا از سوی چین حمایت می‌شود.

سقوط دلار به سود مس تمام شد

شاخص دلار آمریکا ظرف روز جمعه 24 نوامبر در محدوده 103.4 واحدی نوسان داشت؛ این در حالی است که ظرف زمان مشابه در سال گذشته این شاخص در محدوده 106.8 واحدی نوسان داشت.  به این ترتیب در بازه سالانه شاخص دلار آمریکا افتی 3.18 درصدی داشته است، کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا تمایل برای نگهداری دلار را کاهش داده و با سوق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها، زمینه رشد قیمتی را در اختیار کامودیتی‌ها قرار می‌دهد. به این ترتیب عقب‌نشینی شاخص دلار به سود فلزاتی نظیر مس تمام شده است.

احتمال رشد تقاضای چین به کمک فلزات آمد

کاهش 45 درصدی موجودی مس در انبار بورس شانگهای در هفته گذشته منتهی به روز جمعه 17 نوامبر، نسبت به هفته مشابه در سال قبل باعث شد تا فلز سرخ فرصت رشد نرخ پیدا کند. دولت پکن متعهد شده است که یک تریلیون یوآن اوراق قرضه دولتی با هدف تامین مالی پروژه‌های زیرساختی منتشر کند، این موضوع با ایجاد امیدواری نسبت به رشد تقاضای فیزیکی در بازار فلز سرخ زمینه رشد بهای این فلز را مهیا کرد. این تصمیم در حالی اخذ شد که بانک خلق چین درصدد است تا یک تریلیون یوآن دیگر به شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک دارای بدهکاری تزریق کند و این موضوع نیز حامی رشد تقاضا برای فلز سرخ از سوی چین خواهد بود.

روز شکرگزاری مانع صعود مس شد

تعطیلات روز شکرگزاری، بخشی از معامله‌گران را از بازار دور کرد واین موضوع باعث شد تا مس ظرف روزهای پایانی هفته جاری از اوج قیمتی ثبت شده فاصله گیرد. با این وجود با اتمام این تعطیلات و بازگشت معامله‌گران به بازارها، بازگشت مس به رالی صعود نرخ دور از انتظار نخواهد بود.