به گزارش اکوایران، فلز سرخ ظرف روزهای ابتدایی ماه دسامبر در بازارهای جهانی در مسیر رشد نرخ نوسان داشت و به قله قیمتی چند ماه اخیر خود صعود کرد. در معاملات آتی کامکس آمریکا در بازه 4 ماهه، مس به رکورد قیمتی در بازه 4 ماهه رسید؛ این در حالی بود که این فلز در معاملات بورس فلزات لندن به بیشترین نرخ در بازه 3 ماهه رسید.

کاهش تورم آمریکا حامی صعود مس شد

نرخ تورم ایالات متحده آمریکا در شش ماه منتهی به اکتبر امسال برابر 2.5 درصد بود؛ این رقم به هدف تورم 2 درصدی مد نظر سیاست‌گذران این کشور نزدیک بود و باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو امیدوار شده و این موضوع باعث شد تا زمینه رشد قیمت در بازارهای جهانی ایجاد شود.

مس در معاملات آتی کامکس آمریکا با ثبت رشد نرخ هفتگی 3.17 درصدی به 3.9 دلار به ازای هر پوند رسید؛ بازه ماهانه این فلز 6.4 درصد بود، همچنین مس در بازه سالانه رشدی 1.5 درصدی را به ثبت رسانده است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه اول دسامبر اعلام کرد که اقدامات فدرال رزرو باعث بالانس اقتصاد آمریکا شده است. ابراز رضایت رئیس فدرال رزرو از کاهش موفقیت‌آمیز تورم آمریکا باعث شد تا بخشی از فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به پایان سیاست انقباضی امیدوار شوند و در حالیکه رکورد تاریخی بهای طلا در بازار جهانی شکسته شد، فلزات اساسی نیز به مسیر رشد قیمت بازگشتند.

با این وجود پاول در سخنان خود تاکید کرد که هنوز برای خوشحالی برای پایان تورم در آمریکا زود است؛ بنابراین مبارزه فدرال رزرو با تورم به پایان نرسیده است. بنابراین احتمال افزایشی دیگر در نرخ بهره به طور کامل منتفی نشده است. با این وجود فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا ترجیح دادند که این احتمال را نادیده گرفته و با امیدواری به پایان رشد نرخ بهره در مسیر رشد نرخ قدم برداشتند.  

شاخص مدیران خرید بخش تولید ایالات متحده آمریکا برای ماه نوامبر کمتر از پیش‌بینی و در فاز رکود اعلام شد؛ این داده احتمال رشدی دیگر در نرخ بهره را کاهش داد و این موضوع نیز از رشد بهای فلزات حمایت کرد.

ناترازی عرضه و تقاضا رینگ مس را سبزپوش کرد

نگرانی در خصوص کسری بیشتر عرضه فلز سرخ، همزمان با احتمال رشد تقاضا برای این فلز باعث شد تا بر نرخ مس در بازار جهانی افزوده شود. در شرایطی که پاناما قصد معدن مس First Quantum را تعطیل کند، احتمال افزایش ناترازی در بازار فلز سرخ شدت گرفت. دادگاه ملی این کشور، قانونی را نصویب کرد که مطابق با آن چند دهه بهر‌ه‌بردرای از این معدنی غیرقانونی بوده است. این معدن 1.5 درصد مس دنیا را تولید می‌کند، عدم برداشت مس از این معدن همزمان با رشد تقاضای احتمالی از سوی چین، حامی رشد بهای این فلز است.