به گزارش اکوایران، سهام شرکت پتروشیمی جم پیلن در بازار دوم بورس تهران با نماد جم پیلن شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت پتروشیمی جم پیلن در حال حاضر 36 هزار و 714 میلیارد تومان است. شرکت پترو شمیران به تنهایی بیش از 44 درصد از سهام شرکت پتروشیمی جم پیلن را تحت تملک دارد. شرکت پتروشیمی جم دیگر سهامدار عمده شرکت پتروشیمی جم پیلن به شمار می‌رود و 43 درصد دیگر سهام این شرکت را در اختیار دارد.

غشصفا در سال 1401 فروش صادراتی اندکی داشت اما در هشت ماهه سال جاری تمام فروش شرکت پتروشیمی جم پیلن در بازار‌های داخلی صورت گرفته است. شرکت پتروشیمی جم پیلن در سال گذشته اندکی پلی پروپیلن صادر کرده است. سهام شرکت‌های پتروشیمی بورس تهران از ریسک سیاست‌گذاری دستوری بالایی برخوردار هستند. شرکت‌های این صنعت با توجه با جایگاه مهمی که در چرخه اقتصادی کشور دارند و با توجه به زنجیره صنایع بالا دست پتروشیمی‌ها با چالش ‌های زیادی مواجه هستند که در سال جاری یکی از آن‌ها را که تحت عنوان افزایش نرخ گاز، آسیب زیادی به بازار سهام و پتروشیمی‌های کشور رساند مشاهده کردید.

درآمدزایی جم‌پیلن تنها 15 درصد افزایش یافت!

شرکت پتروشیمی جم پیلن در سال جاری رشد فروش اندکی را پشت سر گذاشته است. شرکت پتروشیمی جم پیلن در سال 1400 با 9 هزار و 283 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 774 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. جم پیلن در سال 1401 بیش از 1 درصد افزایش درآمدزایی داشت و با 9 هزار و 437 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 786 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۰_۱۶-۴۹-۵۷

آشنایی با ابَر پروژه‌های عربستان؛ از شهر فوق مدرن تا پیست اسکی در بیابان

بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت پتروشیمی جم پیلن در سال 1400 به آبان ماه با هزار و 92 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با هزار و 27 میلیارد تومان به بهمن ماه تعلق داشت و دی ماه 1401 با 58 درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت پتروشیمی جم پیلن در هشت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی مشابه به نسبت هشت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای آبان ماه امسال 6 هزار و 902 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 5 هزار و 978 میلیارد تومانی هشت ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 15 درصدی و به زبان دیگر، افزایش 924 میلیارد تومانی داشته است. در این هشت ماهه، بیشترین میزان فروش به خرداد ماه با هزار و 401 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به خرداد ماه با 57 درصد رشد تعلق گرفته است. فروش خرداد ماه اسمال جم پیلن یک رکورد فروش ماهانه جدید برای این شرکت به شمار می‌رود.

رشد سودآوری جم پیلن با وجود افزایش اندک درآمدزایی

شرکت پتروشیمی جم پیلن در تابستان امسال سود خالص هزار و 616 میلیارد تومانی به ثبت رساند که 57 درصد بیشتر از تابستان سال قبل بود. روند سود‌آوری فصل بهار جم پیلن نیز قابل توجه بوده است. شرکت پتروشیمی جم پیلن در بهار امسال نیز با هزار و 613 میلیارد تومان سود خالص فصلی 52 درصد بیشتر از بهار سال قبل سود خالص به ثبت رساند.

با این اوصاف شرکت پتروشیمی جم پیلن در شش ماهه سال جاری با رشد 17 درصدی درآمدزایی که به 5 هزار و 523 میلیارد تومان رسید؛ در حالی که شش ماهه سال گذشته فروش 4 هزار و 732 میلیارد تومانی داشته، 75 درصد بیشتر از شش ماهه سال قبل سود ناخالص و 55 درصد سود خالص بیشتر ساخته است. شرکت پتروشیمی جم پیلن در شش ماهه سال قبل 2 هزار و 88 میلیارد تومان سود خالص ساخته بود که در شش ماهه امسال به 3 هزار و 229 میلیارد تومان صعود کرده است.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۰_۱۶-۴۹-۵۶

فاصله کیسینجر با مورگنتا و والتز