به گزارش اکوایران، بازار سهام در انتهای هفته سوم دی ماه شاهد افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه است. افزایش ریسک سیستماتیک بازار سهام با رشد ریسک سیاسی در اولین وحله موجب احتیاط بیشتر معامله گران می‌شود. 

بورس تهران در روز ابتدای هفته دوم دی ماه شاهد ورود پول حقیقی به سهام و خروج سنگین از صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته آخر آذر ماه تراز 8 همتی را تجربه کرده بود در انتهای هفته اول دی به سطح 5 همتی رسیده بود؛ در دو روز ابتدایی هفته دو دی ماه تا سطح 4همتی افت کرد. در دومین هفته زمستان متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 8 درصد کاهش به نسبت هفته قبل از آن تا سطح 4 هزار و 683 میلیارد تومانی پایین آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته آخر آبان ماه مثبت 424 میلیارد تومان بود و هفته اول آذر به منفی 212 میلیارد تومان رسید. این معیار در هفته دوم آذر مثبت شد اما هفته سوم و چهارم آذرماه را نیز منفی طی کرد. در اولین هفته زمستان خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا منفی هزار و 242میلیارد تومان کاهش داشت. در هفته دوم دی بار دیگر خالص جریان پول حقیقی منفی شد و شاهد خروج 878 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم.

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته اول زمستان دو میلیون و 177 هزار واحد بسته شد و در روز انتهایی دومین هفته دی ماه تا سطح 2 میلیون و 155 هزار واحدی ریزش داشت و بازدهی منفی 1.02 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته اول دی ماه بازدهی مشابه شاخص کل داشت؛ در هفته دوم زمستان 19 صدم درصد رشد تراز یافت و این بار عملکردی متفاوت از خود به نمایش گذاشت.

نگاه بازارهای مالی به واکنش دلار در بازار آزاد

بازار سهام از نیمه دوم پاییز امسال، روند رکودی و نزولی خود را کنار گذاشته بود و با کاهش مشکلات و بحران‌های صنایع سنگین بازار سهام؛ پس از چندین ماه شاهد رشد ارزش معاملات خرد در روزهای صعودی شاخص‌ها بودیم. نیمه اول پاییز امسال بازار سهام با ریزش شدید ارزش معاملات در روز‌های مثبت بازار و رشد ارزش معاملات در روز‌های نزولی سپری شد.

واکنش معاملاتی بازار سهام به اخبار مثبت و منفی در نیمه اول پاییز شدیدا نگران کننده شده بود. با این حال بازار سهام روند خود را در فصل زمستان تغییر داد و بار دیگر با کاهش ارزش معاملات خرد روزانه و کاهش تراز شاخص‌های سهامی مواجه هستیم.

ارزش معاملات خرد در این هفته شدیدا افت کرد و شاهد خروج متداوم جریان پول حقیقی از سهام بودیم که می‌توان این روند را اصلاح روند صعودی چهارمین هفته آذر ماه برآورد کرد. بازار سهام منتظر واکنش دلار به افزایش تنش‌های خاورمیانه است. در این هفته یکی از عواملی که اثرگذاری بالایی بر روند بازار سهام خواهد داشت؛ تقاضای دلار خواهد بود.  

021016