به گزارش اکوایران رینگ شمش فولاد ظرف هفته پایانی دی ماه رنگی از رونق را مجدد به خود دید به نحوی که 54 درصد عرضه شمش در این روز معامله شد. بازگشت انتظارات تورمی افزایشی به بازار و رشد تمایل به خرید شمش از سوی نوردکاران با هدف افزایش تولید در هفته‌های پایانی سال محرک رینگ فیزیکی شمش فولاد بود.

54 درصد عرضه شمش معامله شد

ظرف هفته پایانی دی ماه بالغ بر 220 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 18 هزار و 200 تومان تا 18 هزار و 950 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. میزان تقاضای ثبت شده برای شمش فولاد در این بازه هفتگی به 255 هزار تن رسید که این رقم بیشترین حجم تقاضای ثبت شده در این بازار پس از هفته پایانی دی ماه بود. با این وجود در نهایت 119 هزار و 811 تن از این شمش در این روز مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب میزان نسبت حجم معامله به عرضه به 54 درصد رسید.

شمش فولاد ظرف هفته پایانی دی ماه با میانگین قیمت 19 هزار و 90 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. این رقم بیشترین نرخ فروش این محصول از این بازار پس از هفته پایانی مهر ماه امسال بود. مقاومت نرخ ارز در مقابل عقبگرد قیمتی و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، محرک خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران بود. درواقع نوردکاران درصدد هستند تا ظرف هفته های پایانی سال بر میزان تولید خود بیفزایند، تا از رونق احتمالی بازار شب عید بهره‌مند شوند.

رکود، نوردکاران را زیان‌ده کرد

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده تولید شمش فولا به 20 هزار و 850 تومان می‌رسد؛ با در نظر گرفتن هزینه حمل حداقل 500 تومانی برای انتقال این شمش از واحد ذوب به واحد نورد، قیمت نهایی هر کیلوگرم شمش فولاد برای نوردکار برابر 21 هزار و 350 تومان خواهد بود. همچنین با در نظر گرفتن هزینه تبدیلی برابر 1.1 درصد نرخ شمش، بهای تمام شده میلگرد تولیدی از این شمش به 23 هزار و 700 تومان می‌رسد.

این در حالی است که در شرایط کنونی بازار آزاد با انباشت میلگرد مواجه است و این محصول با حداکثر قیمت 23 هزار و 500 تومان معامله می‌شود؛ بنابراین رکود، نوردکاران را زیان‌ده کرده است.