به گزارش اکوایران، در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته پیش عدد شاخص کل با افت 992 واحدی در محدوده‌های 2 میلیون و 185 هزار و 977 واحدی متوقف شد تا باز هم بازار بدون تغییر خاصی عملاً آخرین هفته کاری دی ماه 1402 را به پایان برده باشد.

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال 1402 تا کنون بازدهی نزدیک به 8 درصدی را کسب کرده است (البته صرفاً نوسانات اتفاق افتاده در طول سال) اما بازدهی بازار از سقف تاریخی سال 1399 تا کنون نزدیک 4 درصدی است و این برای خیلی از افرادی که به عنوان تازه واردان بازار سرمایه محسوب می‌شوند رقم چندان خوبی در طول این چهار سال نیست.

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طول چهار سال اخیر بازدهی‌های متفاوتی را ثبت کرده است. بازدهی بازار از سقف تاریخی سال 1399 (مرداد ماه) تا کنون نزدیک به 4 درصد است. اما این بازدهی از کف سال 1400(اوایل خرداد ماه 1400) تا کنون نزدیک به 100 درصد بازدهی محسوب می‌شود و از کف سال 1401 (اوایل آبان ماه 1401) رقم این بازدهی به عدد 75 درصد می‌رسد. در نهایت بازدهی شاخص از ابتدای سال 1402 تا کنون 8 درصد ثبت شده است، که این ارقام با بازدهی‌های بازارهای موازی بازار سرمایه فاصله‌ی چشم‌گیری دارد.

 قیمت سکه در ابتدای مرداد ماه سال 1399 رقمی نزدیک به عدد 10 میلیون و 200 هزار تومان را ثبت کرده است و در آخرین روز کاری هفته گذشته این رقم به بیش از 31 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.

 دلار در مرداد ماه 1399 قیمت دلار در محدوده‌های 20 تا 23 هزار تومان معاملات می‌شد و قمیت دلار در انتهای هفته گذشته ارقام بیش از 52 هزار تومان در بازار آزاد را به خود گرفت.

 قیمت 206 تیپ 2 نیز در مرداد ماه 1399 حوالی 155 میلیون تومان داد و ستد می‌شد و در این خودرو در حال حاضر قمیتی برابر با 530 میلیون تومان را به خود گرفته است.

 این اعداد واقام نشان می‌دهد که بازدهی بازارهای موازی با بازار بورس اوراق بهادار تهران حتی با در نظر گرفتن کف و سقف‌های بازار در این مدت زمان بازدهی بیشتری را برای سرمایه گذاران آن کرده است و این در حالی است که شورای عالی بورس در جدیدترین مصوبه خود از خرید و فروش‌های سنگین خودداری کرده است و به دنبال دلیل و نیت افراد برای خرید است.

 روز چهارشنبه در مرکز مبادله ارز و طلا اولین حراج شمش طلا انجام شد که دست‌خوش طنز در شبکه‌های اجتماعی نیز شد به گفته یکی از فعالان بازار سرمایه در «در ساختمان ۴ همتی، ۴ گروه آدم جمع شده‌اند به روش قبل میلاد مسیح ده کیلو شمش معامله کردند و برای این کار بازار گواهی سپرده سکه با ۷۰۰ هزار واحد و ۴۵۰۰ کیلو شمش و بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان صندوق طلا و ۴۰۰هزار سرمایه گذار را تحت فشار گذاشتند. برای یک دستمال قیصریه ای را آتش می‌زدند.»

 اما سخنگوی مرکز مبادله ارز ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان داشته است که قیمت فروش ۱۰ شمش یک کیلویی در حراج روز چهارشنبه بسیار نزدیک به بازار بود. بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت تعیین شد. همچنین حراج‌های آنلاین هم از هفته آینده آغاز می‌شود و اینکه حراج حضوری یک روز در هفته خواهد بود.

 اما هفته پیش سپاه پاسداران در عملیات‌هایی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مقرهای نیروهای صهیونیستی و تروریستی را در عراق، سوریه و پاکستان مورد هدف قرار داد، که این موضوع منتج به شکایت عراق شده است و وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه عرب پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رای‌گیری در محکومیت حمله ایران به اربیل ارائه می‌کند. عراق می‌گوید این پیش‌نویس در حمایت از امنیت و حاکمیت این کشور است.

 از سویی نیز پاکستان در اقدامی حملاتی را به سراوان داشته است که معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان به شبکه خبر اعلام کرده است در این اقدام سه زن و چهار کودک تبعه غیر ایرانی در انفجارهای انجام شده توسط پاکستان کشته شده‌اند.

 وزارت خارجه پاکستان نیز در این خصوص عنوان داشته است که پاکستان یک‌سری حملات نظامی به مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان ایران انجام داده است اما به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام کامل می‌گذارد.

کل-1