به گزارش اکوایران رینگ صنعتی بورس کالای ایران در اولین هفته از بهمن ماه میزبان عرضه بالغ بر 253 هزار تن انواع مقاطع طویل فولادی شامل انواع میلگرد و تیرآهن بود؛ برای این محصولات تقاضایی بالغ بر 257 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 135 هزار تن محصول از این بازار انجامید. از حجم عرضه هفتگی مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف هفته ابتدایی بهمن نسبت به هفته‌های قبل کاسته شد؛ برخی فعالان بازار این کاهش عرضه را به احتمال تسهیل شرایط صادرات در روزهای پیش‌رو مربوط می‌دانند؛ درواقع نوردکاران در شرایط کنونی ترجیح می‌دهند که از عرضه محصول در رینگ داخل اجتناب کرده و در صورت تسهیل شرایط صادرات، نسبت به فروش خارجی محصولات خود اقدام کنند.

بخشی از کاهش عرضه در رینگ مقاطع طویل فولادی در هفته ابتدایی بهمن ماه نیز به عدم عرضه محصولاتی نظیر نبشی، ناودانی و... مربوط بود.

53 درصد عرضه‌ها معامله شد

بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف اولین هفته از بهمن ماه امسال از عرضه 221 هزار و 176 تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه 20 هزار تومان تا 21 هزار و 770 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران حکایت دارد؛ این در حالی است که نوردکاران ظرف هفته پایانی دی ماه امسال بالغ بر 301 هزار و 800 تن میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه کردند و به این ترتیب میزان حجم عرضه هفتگی کاهشی 26 درصدی داشت. این کاهش عرضه همزمان با افزایش انتظارات تورمی در بازار داخل زمینه‌ساز رونق رینگ مقاطع طویل فولادی شد.

برای 221 هزار تن شمش فولاد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران تقاضایی بالغ بر 213 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 118 هزار و 897 تن محصل از این بازار انجامید. این در حالی بود که ظرف هفته قبل (منتهی به پایان دی ماه)، 71 هزار تن میلگرد از رینگ فیزیکی معامله شده بود و به شکل معمول کمتر از 30 هزار تن انواع میلگرد در بازه هفتگی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شد. به این ترتیب ظرف هفته ابتدایی بهمن ماه و همزمان با کاهش عرضه، رینگ مقاطع طویل فولادی رونقی دو چندان به خود گرفت و 53 درصد عرضه‌ها معامله شد.

رشد تقاضا، میلگرد را گران کرد

انواع میلگرد فولادی ظرف هفته ابتدایی بهمن ماه با قیمت پایه‌ای در بازه 20 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تا 21 هزار و 770 تومان روانه رینگ صنعتی بورس کالای ایران شد. برتری تقاضا برای محصولات برخی واحدهای خاص تولیدی به رقابت قیمتی میان متقاضاین میلگرد انجامید، به نحوی که میانگین نرخ فروش میلگرد از این بازار به 22 هزار و 265 تومان رسید.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده فروش میلگرد به 24 هزار و 300 تومان می‌رسد. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد رد بازار آزاد در کانال قیمتی 23 هزار تومان به فروش می‌رود؛ به این ترتیب میلگرد در حال کف‌سازی قیمتی در کانال قیمتی 24 هزار تومان است.