به گزارش اکوایران، از رونق رینگ مقاطع طویل فولادی ظرف سومین هفته از بهمن ماه کاسته شد؛ به این ترتیب در شرایطی که بالغ بر 284 هزار و 398 تن انواع میلگرد و تیرآهن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شده بود؛ تنها 46 هزار تن محصول برابر 16 درصد کل عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ مقاطع طویل فولادی ظرف هفته دوم بهمن ماه حدوده 50 درصد بود.

رینگ میلگرد کساد شد

بررسی داده‌های معاملاتی مقاطع طویل فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه 260 هزار تن انواع میلگرد با قیمت پایه‌ای در بازه 19 هزار و 250 تومان تا 22 هزار و 776 تومان به ازای هر کیلوگرم محصول در این بازار حکایت دارد. با توجه به استقبال خوب متقاضیان از رینگ هفته دوم بهمن ماه، نوردکاران فرصت رشد قیمت پایه را یافتند و به این ترتیب سقف قیمت پایه این گروه کالایی در عرضه سومین هفته از بهمن ماه رشدی 100 تومانی به ازای هر کیلوگرم داشت.

برخلاف هفته‌های قبل؛ متقاضیان استقبال خوبی از میلگرد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا نداشتند و تنها تقاضایی بالغ بر 47 هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 34 هزار و 893 تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتی بنسبت حجم معامله به عرضه در رینگ هفته گذشته به 13.4 درصد رسید.

فروکش انتظارات تورمی میان فعالان بازار با توجه به عقبگرد نرخ ارز باعث شد تا متقاضیان سرمایه‌ای از رینگ مقاطع طویل فولادی خارج شوند و به این ترتیب مجدد رکود مصرفی در این بخش نمود پیدا کند.

سراشیبی کاهش نرخ

میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از بهمن ماه برابر 22 هزار و 579 هزار تومان بود؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده این میلگرد برابر به 24 هزار و 670 تومان می‌رسد. این در حالی است که ظرف هفته گذشته میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی در محدوده 24 هزار و 800 تومان تا 24 هزار و 500 تومان معامله شد؛ از ابتدا تا انتهای هفته از قیمت این محصول در بازار آزاد کاسته شد. این افت نرخ در بازار آزاد متاثر از سیگنال تورمی بود. به این ترتیب فاصله قیمتی محسوسی میان میلگرد بورسی و میلگرد در بازار آزاد وجود نداشت.