به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران به ارزش 7 هزار و 263 همت رسیده است که این رقم از روز نخست سال جاری تا کنون افت 1.8 درصدی را به خود دیده است. البته نباید فراموش کرد که در این بازه شرکت‌های جدیدی به بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شدند و تا هفته گذشته بیش از 15 شرکت در بازار بورس تهران روز عرضه اولیه خود را جشن گرفتند.

این بازدهی منفی یک ساله ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران به همراه عدم پاسخگویی مسئولان در مورد وضعیت بازار و دستورالعمل‌های عجیب، اهالی بازار را از ادامه فعالیت در بازار ناامید کرده است!

در روز چهارشنبه تنها نماد اخابر بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران داشت آن هم با عرضه شدید توسط حقوقی‌ها همراه بود به طوری که به هر تقاضای ایجاد شده در صف‌های خرید پاسخ مثبت دادند و تمام  این نماد را عرضه کردند.

ایران خودرو به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بازار سرمایه چند روزی است که به حالت تعلیق درآمده است و نبود این نماد در بازار نشان داد که همچنان لیدر سنتی بازار است و در نبودش بازار رخ و ارزشی ندارد. البته که این نماد در اطلاعیه جدید منتشر شده توسط بورس اوراق بهادار تهران به همراه نماد خساپا از تابلوی اصلی بورس به تابلوی فرعی بازار دوم تنزل پیدا کردند که به هرحال این نیز نمره منفی برای دولتی است که ادعا می‌کرد اولویت اول آن بورس است.

همچنین بیشترین ارزش معاملاتی در گروه‌های بازار سرمایه در روز چهارشنبه و در نبود ایران خودرو به گروه بانکی تعلق گرفت و این گروه با ارزش 255 میلیارد تومانی در رتبه اول ایستاد.

اما حسین تقدسی معاون اقتصادی ایران‌خودرو، با بیان این‌که سودآوری و خروج از شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت، از مهم‌ترین راهبردهای گروه صنعتی ایران‌خودرو است، عنوان کرده است که برای این‌منظور تولید محصولات جدید، با ترکیب بهینه و مدیریت بهای ‌تمام‌ شده در بخش‌هایی مواد اولیه و قطعات، متقاعدسازی ارکان تصمیم‌گیر جهت قیمت‌گذاری منصفانه و تنظیم قیمت بازار و همچنین استفاده از تمامی ظرفیت‌ها که توسط نهادهای تصمیم‌گیر پیش روی خودروساز قرار می‌گیرد، از جمله بورس کالا در دستور کار است.

به نظر می‌رسد این زمزمه‌ای است برای حضور مجدد ایران خودرویی‌ها در بورس کالای ایران!

در هفته پیش فرآیند عرضه اولیه 12 درصد از سهام نشاسته و گلوگز آردینه با قیمت ارزش گذاری 5895 تومانی به روش ترکیبی در فرابورس انجام شد و در مرحله اول با عرضه 4 درصدی هر سهم با قیمت 6567 تومان به صندوق های سرمایه گذاری معامله شد. همچنین در مرحله دوم، 8 درصد دیگر به یک میلیون و 138 هزار و 67 سهامدار حقیقی و هزار و 850 سهامدار حقوقی به روش قیمت ثابت کشف شده تعلق گرفت.

آیین نامه واردات خودروهای نو به پیشنهاد وزارت صنعت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ اصلاح و مورد تصویب قرار گرفت. در راستای ماده ۴ این آیین نامه، ورود و ترخیص خودروها بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز، قاچاق محسوب و ممنوع است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

ارزش بازار بورس اوارق بهادار تهران در پنجمین روز از فروردین ماه سال 1402 رقمی برابر با 7 هزار و 395 هزار میلیارد تومان داشته است و در پایان هفته گذشته (25 بهمن ماه ) این رقم به 7 هزار و 263 هزار میلیارد تومان رسیده است. که نشان از افت 1.8 درصدی را دارد این در حالی است که در سال جاری شاهد عرضه اولیه شرکت های جدید در بازار بورس اوراق بهادار تهران بودیم.

رقم شاخص کل نیز در پایان معاملات هفته گذشته به عدد 2 میلیون و 78 هزار واحدی رسید تا نماگر اصلی بازار نیز این روند منفی را تایید کرده باشد.

شاخص کل از میانگین های 55 روزه و 200 روزه خود در حال فاصله گرفتن است و این موضوع کار را برای اهالی بازار سرمایه برای برگشت شاخص به اعداد و اراقم بالاتر سخت تر خواهد کرد.

اندیکاتور rsi  نیز وارد کانال و محدوده‌های کمتر از 30 واحدی شده است و برای روز پایانی معاملات هفته گذشته عدد 25 واحدی را نشان می‌دهد.

باید دید که بازار در چند هفته باقی مانده به پایان سال جاری روند مثبتی را طبق سنت‌های قدیمی به خود خواهد گرفت یا همچنان در این محدوده‌ها کنترل خواهد شد؟