به گزارش اکوایران رینگ صنعتی بورس کالای ایران در آخرین روز عرضه آهن‌اسفنجی در بهمن ماه میزبان عرضه بالغ بر 100 هزار تن محصول به شکل نقدی و سلف بود. برقراری عرضه‌های سلف در این معاملات از هیجان این رینگ کاسته است. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 135 هزار و 750 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 94 هزار و 900 تن آهن‌اسفنجی از این بازار انجامید. به این ترتیب 95 درصد عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالا در آخرین هفته از بهمن ماه با میانگین قیمتی 13 هزار و 219 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد.

عرضه سلف هیجان رینگ فیزیکی را کاست

ظرف آخرین هفته از بهمن ماه آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 12 هزار و 239 تومان روانه رینگ صنعتی بورس کالا شد؛ اگرچه حجم کل عرضه‌ها با احتساب عرضه نقدی و سلف افزایش داشته است، اما افزایش انتظارات تورمی و صعود مجدد نرخ ارز به کانال قیمتی 56 هزار تومان باعث شد تا مجدد رینگ آهن‌اسفنجی رنگی از رونق را به خود ببیند و متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آوردند.

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از رقابت صفر تا حداکثر 18 درصدی برای کسب سهم از عرضه آهن‌اسفنجی حکایت دارد؛ میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی در این روز به 13 هزار و 219 تومان رسید که این رقم نسبت به قیمت پایه رشدی 8 درصدی داشت.

100 درصد عرضه‌های نقدی معامله شد

ظرف آخرین هفته از بهمن ماه امسال، 65 هزار تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 12 هزار و 239 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 97 هزار و 950 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 65 هزار تن محصول از این بازار با میانگین قیمتی 13 هزار و 528 تومان انجامید. به این ترتیب در آخرین هفته از بهمن ماه 100 درصد عرضه نقدی آهن‌اسفنجی با میانگین رقابت 11 درصدی معامله شد.

در این شرایط برقراری عرضه‌های سلف با جذب خریدهای سرمایه‌ای توانست ترمز رقابت هیجانی در رینگ آهن‌اسفنجی را بکشد. به این ترتیب در شرایطی که آهن‌اسفنجی ظرف نیمه بهمن ماه تا  کانال قیمتی 15 هزار تومان پیش رفته بود، ظرف هفته پایانی بهمن ماه با میانگین نرخ 13 هزار و 200 تومان به فروش رفت.