به گزارش اکوایران، حدود 16 درصد مقاطع طویل فولادی عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در چهارمین هفته از بهمن ماه مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب رکود در این بازار تعمیق شد. ظرف روز چهارشنبه 25 بهمن ماه بالغ بر 301 هزار و 834 تن انواع مقاطع طویل فولادی شامل انواع میلگرد و تیرآهن در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 87 هزار و 600 تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت به فروش 47 هزار و 858 تن انواع مقاطع طویل فولادی از این بازار انجامید. به این تریتب 15.8 درصد از عرضه مقاطع فولادی در این روز مورد معامله قرار گرفت.

تضعیف بازار مصرف به زیان میلگردی‌ها

بررسی داده‌های معاملاتی بورس کالای ایران از عرضه بالغ بر 277 هزار تن انواع میلگرد فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حکایت دارد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 62 هزار تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت 36 هزار تن از محصولات عرضه شده در این بازار مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این روز به 13 درصد رسید.

میلگرد فولادی ظرف چهارمین هفته از بهمن ماه با قیمت پایه‌ای در بازه 22 هزار تومان تا 22 هزار و 720 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ اگرچه در این بازه زمانی خبری از تقاضای جدی در بازار نبود، اما عمده تقاضاها برای محصولات چند واحد خاص تولیدی به ثبت رسید که در نهایت به فروش تمامی 36 هزار تن محصول عرضه شده در این بازار با میانگین نرخ 22 هزار و 800 تومان به ازای هر کیلوگرم انجامید.

میلگرد بورسی گرانتر از محصول بازار آزاد

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس؛ نرخ تمام شده  هر کیلوگرم میلگرد معامله شده از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران با توجه به فروش‌های هفته چهارم بهمن ماه به 25 هزار و 300 تومان می‌رسد. این در حالی است که در همین روز میلگرد در بازار آزاد تهران در محدوده 24 هزار تومان معامله می‌شد؛ انباشت میلگرد با نرخ‌هایی به مراتب کمتر از قیمت‌های کنونی در بازار آزاد، مانعی جدید در مقابل رکود رینگ فیزیکی بورس کالای ایران است.