به گزارش اکوایران و براساس داده‌های بورس کالای ایران در دومین هفته از بهمن ماه امسال بالغ بر 213 هزار تن انواع مقاطع طویل فولادی غیرآلیاژی شامل انواع میلگرد و تیرآهن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ عمده این محصول شامل انواع میلگرد بود و تنها 25 هزار تن از آن به انواع تیرآهن مربوط می‌شد.

سرما مانع رونق معاملات مقاطع نشد

بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه قطعی 188 هزار و 796 تن انواع میلگرد فولادی غیرآلیاژی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران حکایت دارد؛ این محصولات با قیمت پایه‌ای در بازه 19 هزار و 350 تومان تا 22 هزار و 664 تومان روانه این بازار شدند. کف و سقف قیمت پایه نسبت به کف و سقف قمیت پایه در هفته قبل افزایش داشت. افزایش بهای شمش فولاد ظرف هفته‌های اخیر و فروش بیش از 50 درصد شمش فولاد و همچنین مقاطع طویل فولادی حامی این رشد قیمت پایه در رینگ مقاطع بود.

مشتریان میلگرد، تقاضایی بالغ بر 175 هزار و 783 تن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به ثبت رساندند و در نهایت 94 هزار تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب حدود 50 درصد عرضه میلگرد در رینگ فیزیکی معامله شد.

در حالی رینگ مقاطع طویل فولادی با استقبال بالایی از سوی خریداران مواجه شد که بازندگی زمستانی در کشور آغاز شده و به شکل سنتی انتظار می‌رود که وضعیت جوی به رکود رینگ مقاطع طویل فولادی بینجامد؛ اما همزمانی بارش سراسری در کشور و صعود نرخ ارز باعث شد تا رینگ فولاد به وضعیت جوی بی‌توجه باشد.

ارز حامی صعود نرخ فولادی‌ها

افزایش انتظارات تورمی و رالی صعود نرخ ارز در بازار آزاد، سرمایه‌های سرگردان را روانه بازارهای کالایی کشور از جمله بازار مقاطع طویل فولادی کرده است و در میانه سوز زمستان زمینه رونق معاملات مقاطع طویل فولادی را فراهم کرده است. این در حالی است که ظرف 2 سال اخیر رینگ مقاطع طویل فولادی در اغلب برهه‌های زمانی با رکود سنگین مصرفی ناشی از کاهش محسوس ساخت‌وساز در کشور مواجه بوده است. با این وجود واهمه از جهشی دیگر در نرخ ارز ظرف روزهای اخیر باعث شده تا سرمایه‌های سرگردان به بازارهای مختلف از جمله بازار طلا، خودرو و... سرریز شده و بازار مقاطع طویل فولادی نیز از این خریدهای سرمایه‌ای منتفع شود.

میلگرد بازار آزاد ارزان‌تر از محصول بورسی

بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از فروش 94 هزار تن انواع میلگرد با میانگین قیمت 22 هزار و 917 تومان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران حکایت دارد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده این میلگرد برای خریدار به 25 هزار تومان خواهد رسید. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 24 هزار و 800 تومان موجود است. با این وجود واهمه از کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا رینگ فیزیکی بورس کالا با سیل خریدهای هیجانی مواجه شود.