به گزارش اکوایران حجم فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به کمترین میزان پس از هفته پایانی آبان ماه امسال رسید؛ با این وجود افزایش قیمت پایه باعث شد تا میانگین نرخ فروش شمش فولاد علی‌رغم افت حجم معاملات افزایشی باشد.

35 درصد عرضه‌ها معامله شد

ظرف چهارمین هفته از بهمن ماه بالغ بر 239 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 19 هزار و 500 تومان تا 20 هزار و 500 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 167 هزار تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت به فروش 84 هزار و 465 تن شمش فولاد از این بازار با میانگین قیمت 20 هزار و 470 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول انجامید. به این ترتیب در این روز 35 درصد حجم عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت.

کاهش بهای آهن‌اسفنجی در معاملات روز شنبه 21 بهمن ماه و همچنین بازگشت رکود به رینگ مقاطع فولادی ظرف روز چهارشنبه 18 بهمن ماه از جمله مهم‌ترین دلایل فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد بود. این در حالی بود که ظرف روزهای اخیر نرخ ارز در بازار آزاد به‌عنوان محرک دیگر اثرگذار بر قیمت‌ها در کف کانال قیمتی 55 هزار تومان نوسانی محدود دارد و این موضوع نیز از فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد کاست.

شمش به سقف قیمتی میلگرد اصابت کرد

در حالی میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف چهارمین هفته از بهمن ماه به 20 هزار و 470 تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین بهای تمام شده این شمش به 22 هزار و 370 تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه تبدیلی برابر 1.1 درصد بهای شمش فولاد و هزینه حمل حداقل 500 تومانی برای انتقال این شمش فولاد به واحد نورد؛ هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم میلگرد با این شمش به 25 هزار و 400 تومان می‌رسد؛ این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی در کانال قیمتی 24 هزار تومان وجود دارد و به این ترتیب نرخ فروش میلگرد در بازار آزاد؛ سقفی در مقابل رشد بهای شمش فولاد به وجود آورده است.