به گزارش اکوایران، ظرف آخرین هفته از بهمن ماه بالغ بر 222 هزار تن انواع شمش فولاد 3SP و 5SP با قیمت پایه‌ای در محدوده 19 هزار و 200 تومان تا 20 هزار و 573 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد در بازار آزاد باعث شد تا رینگ فولاد پس از 2 هفته رکود، با استقبال خریداران مواجه شود. البته یکی از واحدهای فولادی در این روز نسبت به عرضه 15 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه 21 هزار و 700 تومانی به شکل سلف نیز اقدام کرد؛ اما سایر عرضه‌ها با قیمت پایه‌ای در محدوده بیان شده، انجام شد.

برتری تقاضا، رونق را به رینگ شمش بازگرداند

بررسی‌ داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از ثبت تقاضای 324 هزار تنی در رینگ شمش فولاد ظرف روز پایانی بهمن ماه حکایت دارد. افزایش انتظارات تورمی ظرف روزهای پایانی سال باعث شد تا نسبت تقاضا به عرضه در این روز به 1.45 برسد.

در نهایت در این روز بالغ بر 188 هزار و 963 تن شمش فولاد معامله شد؛ به این ترتیب ظرف این روز حدود 85 درصد عرضه شمش فولاد به فروش رفت که رقم قابل توجهی برای این رینگ به شمار می‌رود.   

محرک‌های رقابت در معاملات فولاد

میانگین قیمت فروش شمش فولاد در عرضه روز دوشنبه 30 بهمن ماه به 20 هزرا و 593 تومان رسید؛ رقابت میان متقاضیان باعث شد تا میانگین نرخ معامله از سقف قیمت پایه فراتر رود. چندین عامل در رقابت قیمتی متقاضیان شمش فولاد اثرگذار شد؛ این عوامل عبارت بودند از بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد؛ پایانی فصل سرما در کشور و رشد تمایل به خرید پیش از آغاز سال نو.

به شکل معمول ظرف هفته‌های پایانی سال، رینگ شمش فولاد رنگی از رونق را به خود می‌گیرد؛ صناعی تکمیلی با پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در سال بعد، نسبت به خرید مواد اولیه مورد نیاز خود و ذخیره‌سازی آن اقدام کرده و این موضوع از رشد حجم معاملات این محصول حمایت می‌کند.

در عین حال، ظرف روزهای اخیر از سوز سرمای زمستان و بارندگی در کشور کاسته شده و این موضوع با ایجاد احتمال رشد تقاضای مصرفی برای مقاطع طویل فولادی از رونق نسبی این معاملات حمایت کرده است. در این شرایط تقاضا برای شمش فولاد به‌عنوان ماده اولیه خطوط نورد نیز بهبود یافته است.

تمایل نرخ ارز برای صعود به کانال‌های قیمتی بالاتر ظرف روزهای پایانی بهمن ماه نیز از رونق رینگ شمش فولاد حمایت کرد. جریان افزایشی در بازار ارز، با واهمه از کاهش ارزش پول ملی، صنایع تکمیلی را به خرید و ذخیره‌سازی مواد اولیه حتی با رقابت قیمتی ترغیب کرد و به رونق رینگ شمش انجامید.