به گزارش اکوایران، ظرف هفته منتهی به روز جمعه چهارم اسفند ماه بالغ بر 116 هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 145 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 103 هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این روز حدود 88 درصد بود.

فروکش رقابت با تعادل عرضه و تقاضا

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ پلیمرها از آن حکایت دارد که اغلب محصولات بدون رقابت قیمتی و یا با رقابت محدود معامله می‌شوند؛ پلی اتیلن سنگین فیلم، پلی‌اتیلن سبک فیلم، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی، پلی‌استایرن انبساطی، پلی‌استایرن معمولی، پلی‌ونیل کلراید، نخ پلی‌استر، استایرن بوتادین، پلی کربنات و حتی برخی از عرضه‌های پلی‌پروپیلن نساجی و پلی‌پروپیلن شیمیایی نیز ظرف هفته اخیر بدون رقابت قیمتی در رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شده‌اند.

استمرار عرضه و تعادل میان عرضه و تقاضا از مهم‌ترین دلایل آرامش رینگ پلیمرها ظرف هفته‌های اخیر است که خود را در فروکش میزان رقابت‌ها نشان داده است. با این وجود مقبولیت محصولات برخی واحدهای تولیدی باعث می‌شود تا متقاضیان برای کسب سهم از عرضه یک محصول خاص به رقابت سنگین قیمتی روی آورند.

رقابتی بیش از 100 درصدی

رقابت  برای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری ظرف هفته ابتدایی بهمن ماه مجدد از سطح 100 درصدی عبور کرد. این محصولات بسته به نوع گرید با رقابت‌های 89 تا 110 درصدی معامله شدند. رشد نرخ ارز در بازار آزاد و فاصله 100 درصدی میان نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت پایه این محصولات و نرخ دلار در بازار آزاد محرک اصلی رقابت سنگین قیمتی در رینگ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری بود. در این شرایط احتمال افزایش قیمت‌های پایه در میان مدت با حمایت سیگنال جهانی نیز از رقابت بیشتر قیمتی در این رینگ حمایت کرد.