به گزارش اکوایران، قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از روز دوشنبه چهاردهم اسفند ماه تا روز یکشنبه بیستم این ماه عمدتا افزایشی اعلام شد و به این ترتیب روند افزایش بهای پایه محصولات پتروشیمی ظرف دومین هفته از اسفند ماه نیز ادامه یافت. حمایت سیگنال‌های بنیادی یعنی نرخ ارز و قیمت جهانی عامل این رشد نرخ‌های پایه بود.

ارز حامی رشد نرخ پتروشیمی‌ها

نرخ حواله ارز در بازار مبادله به‌عنوان یکی از سیگنال‌های بنیادی تعیین‌کننده قیمت پایه محصولات پتروشیمی، این هفته رشدی 0.5 درصدی داشت و به 39 هزار و 864 تومان رسید. به این ترتیب قیمت پایه تمامی محصولاتی که این نرخ ارز معیار تعیین قیمت پایه آن است، در این هفته با حمایت 0.5 درصدی از سوی سیگنال ارزی مواجه شد.

این در حالی بود که نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات‌ بطری و پلی‌استایرن‌ها بدون تغییر برابر 28 هزار و 500 تومان باقی ماند و به این ترتیب نوسان بهای جهانی این محصولات تنها سیگنال جهت‌دهنده به قیمت‌های پایه بود.

رینگ فیزیکی پررونق می‌ماند

در حالی نرخ ارز در بازار مبادله در کانال 39 هزار و 800 تومان نوسان دارد که نرخ ارز در بازار آزاد به کانال قیمتی 59 هزار و 500 تومان صعود کرده است، فاصله 50 درصدی میان نرخ ارز حواله و نرخ ارز در بازار آزاد محرک رونق رینگ فیزیکی محصولات پلیمری و شیمایی در هفته پیش‌رو خواهد بود. در این شرایط نزدیکی به روزهای پایانی سال و خرید مواد اولیه و ذخیره‌سازی در این زمان با هدف دور ماندن از انتظارات تورمی می‌تواند به رونق دوچندان رینگ فیزیکی بینجامد.

این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ ارز مورد استفاده  در تعیین قیمت پایه برخی محصولات پلیمری نظیر پلی‌اتیلن ترفتالات بطری فاصله 100 درصدی دارد و این موضوع در شرایطی که میزان عرضه و تقاضا در بازار این محصولات نیز بالانس نیست به رقابت‌های سنگین قیمتی تا 100 درصدی در رینگ این محصولات می‌انجامد.

سقف‌شکنی نفتا

نفتا به‌عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات پلیمری ظرف هفته اخیر با ثبت رشد هفتگی 4.2 درصدی به 687 دلار و 86 سنت به ازای هر تن رسید؛ این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از روزهای پایانی سپتامبر 2023 یعنی بازه 5ماه اخیر بود. صعود نرخ نفتا به سقف قیمت 5 ماهه حامی رشد قیمت‌های پایه در رینگ پلیمرها بود.

تشدید تنش در منطقه خاورمیانه به نگرانی‌ها در خصوص عرضه نفت و فرآورده‌‌‌های آن افزوده و زمینه رشد بهای این محصول در بازار جهانی را مهیا کرده است. در این شرایط صعود بهای نفتا حامی رشد بهای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی شده و سیگنالی افزایشی برای قیمت پایه این محصولات در رینگ داخل به همراه داشته است. در این شرایط حملات اوکراین به پالایشگاه‌‌‌های روسیه نیز یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان را تحت‌تاثیر قرار داد و به کاهش حدود 30درصدی کل صادرات منجر شد.