به گزارش اکوایران علی‌رغم انتظارات تورمی افزایشی، شمش فولاد در کانال قیمتی 20 هزار تومان معامله می‌شود. عدم کشش بازار  محصولات نهایی باعث شده تا شمش فولاد در تثبیت در کانال قیمتی 21 هزار تومان ناموفق باشد.

48 درصد عرضه‌ها، معامله نشد

ظرف سومین هفته از اسفند ماه بالغ بر 106 هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این رقم معادل 51 درصد محصول عرضه شده در این بازار بود. در حالی 48 درصد شمش فولاد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران، مورد معامله قرار نگرفت که ظرف هفته‌های قبل حجم و درصد فروش شمش فولاد از این بازار به مراتب بالاتر بود.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالا به 20 هزار و 880 تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس؛ میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران به 22 هزار و 850 تومان رسید. تبدیل این شمش به محصول نهایی شامل هزینه حمل حداقل 600 تومانی به ازای هر کیلوگرم از آن می‌شود. همچنین تبدیل شمش فولاد به محصول نورد نیز هزینه‌ای در حدود 1.1 درصد نرخ شمش فولاد دارد. به این ترتیب میانگین نرخ تمام شده میلگرد فولادی تولید شده با این شمش به 26 هزار تومان می‌رسد. به این ترتیب کف قیمت منطقی برای  میلگرد فولادی در شرایط کنونی 26 هزار تومان است. درواقع این نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران کف نرخ مقاطع طویل فولادی را در کانال قیمتی 26 هزار تومان تثبیت کرد.