به گزارش اکوایران سنگ‌آهن وارداتی به چین با پیش‌بینی کاهش تقاضا از سوی فولادسازان چینی از کانال قیمتی 100 دلاری سقوط کرد و تا کف نرخ هفت ما اخیر خود عقب نشست.

رکود ترمز تقاضای چینی‌ها را کشید

تقاضا برای مقاطع فولادی ساختمانی در چین ظرف سال گذشته میلادی متاثر از افول بازار مسکن در این کشور کاهشی بود؛ با این وجود سازندگان فولادهای صنعتی نظیر ورق فولادی در چین در این سال بر میزان تولیدات خود افزودند و این موضوع باعث شد تا بازار آهن و فولاد در دنیا نسبتا پررونق بماند. اما ظرف سال جدید میلادی اقبال از تولیدکنندگان سنگ‌آهن رویگردان شد و این محصول ظرف نیمه ماه مارس به کانال قیمتی 90 دلار سقوط کرد. احتمال کاهش فعالیت فولادسازی در چین و همچنین عزم دولت این کشور برای مهار قیمت‌ها در زنجیره آهن‌ و فولاد باعث شد تا از نرخ سنگ‌آهن وارداتی به چین کاسته شود.

سنگ‌آهنی‌ها از تقاضای فصلی جا ماندند

معمولا تقاضا برای سنگ‌آهن از ماه دسامبر تا مه افزایشی است؛ این موضوع حامی رشد بهای این محصول در بازار جهانی است. اما امسال رویه این بازار تغییر کرده است و منفی شدن چشم‌انداز تقاضا برای سنگ‌آهن زمینه‌ساز افت بهای این محصول در بازار جهانی شده است.

چین در سال 2023 حدود یک میلیارد و 200 هزار تن سنگ‌آهن به چین وارد کرد که این رقم 7 درصد نسبت به میزان واردات نسبت به سال قبل رشد داشت. این رشد واردات ناشی از رشد تقاضا برای فولاد در بخش ماشین‌آلات و کشتی‌سازی بود. در شرایطی که تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در چین ظرف سال 2023 با محدودیت مواجه شد، رشد تولید ورق‌های فولادی زمینه‌ساز افزایش بهای این محصولات در بازار جهانی شد. 

نوسان بهای سنگ‌آهن به طور معمول به شکل فصلی تغییر می‌کند؛ معمولا بهای سنگ‌آهن در سه ماهه دوم و چهارم هر سال بالاتر از میانگین نرخ آن در سه ماهه اول و سوم سال است. اما در حالی اولین فصل از سال 2024 رو به اتمام می‌رود که سنگ‌آهن در رالی افت نرخ قرار دارد و با توجه به نبود چشم‌انداز روشن نسبت به تقاضا، امیدی به بازگشت مثبت قیمت‌ها وجود ندارد.