به گزارش اکوایران میلگرد فولاد در معاملات آتی بورس شانگهای ظرف روز هجدهم مارس با نرخ 3 هزار و 474 یوآن به ازای هر تن به فروش رفت؛ این رقم حدود 11 درصد کمتر از بهای فروش این محصول در ابتدای سال جاری میلادی بود. این در حالی بود که پلتس نیز بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62.5 درصد وارداتی به بنادر چین را برای نیمه ماه مارس برابر 100 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد؛ این رقم 25 درصد کمتر ازبهای فروش این محصول در ابتدای سال جاری میلادی بود.

بازگشت فولاد از کف نرخ

میلگرد در معاملات آتی بورس شانگهای تا نیمه ماه مارس تا کف کانال قیمتی 3 هزار و 429 یوآن به ازای هر تن عقب‌نشینی قیمتی داشت؛ این رقم کمترین بهای فروش این محصول در این بازار ظرف 4 سال اخیر بود. با این وجود انتشار داده‌های مثبت از داده‌های تولید صنعتی چین باعث شد تا رالی سقوط نرخ فولاد در بازار داخلی چین معکوس شود به نحوی که ظرف روز هجدهم مارس این محصول با نرخ 3 هزار و 474 یوآن به ازای هر تن به فروش رفت. این رقم کمترین بهای فروش این محصول در این بازار ظرف بازه 10 ماه اخیر یعنی پس از روزهای پایانی ماه مه 2023 بود.

داده‌های تولید صنعتی چین برای 2 ماه ابتدایی سال 2024 منتشر شد و نشان داد که میزان تولید صنعتی در این بازه زمانی با رشد 7 درصدی نسبت به دوره مشابه ظرف سال قبل روبرو شده است. این در حالی بود که در این زمان داده تجارت خرده‌فروشی رشدی 5.5 درصدی داشت، البته پیش‌بینی‌ها نیز افزایش 5.2 درصدی این شاخص را پیش‌بینی کرده بودند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در بخش املاک چین به‌عنوان بزرگترین مصرف کننده فولاد در دنیا، 9 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، این در حالی بود که ظرف ماه دسامبر میزان سرمایه‌گذاری در این بخش با سقوط 24 درصدی همراه شده بود. در کنار موارد یاد شده میزان واردات فولاد چین از ژانویه تا فوریه با افت 8.1 درصدی همراه شد. این کاهش واردات به سود فولادسازان داخلی چین تمام خواهد شد. در مجموع تمامی داده‌های اقتصادی ذکر شده از سوی فعالان بازار آهن و فولاد در چین امیدوارکننده تعبیر شد؛ این داده‌های دلگرم‌کننده از سوی چین تبدیل به مانعی موثر در مسیر استمرار رالی سقوط نرخ آهن و فولاد شد.