به گزارش اکوایران، در معاملات امروز، دوشنبه دهم آبان 1400، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز یکشنبه 21 هزار و 114 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 361 هزار واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز امروز با افزایش 3 هزار و 122 واحدی در سطح 363 هزار و 105 واحدی ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 169 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 400 واحد قرار گرفت.

رشد معاملات اوراق بدهی

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افزایش 942 درصدی به رقم 64 هزار و 267 میلیارد تومان رسید. 93 درصد از ارزش کل معاملات بازار به اوراق درآمد ثابت اختصاص داشت. ارزش معاملات اوراق با رشد 7 هزار درصدی -نسبت به روز گذشته- به رقم 59 هزار و 568 میلیارد تومان بالغ شد. 

این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام باز هم کاهش یافت و با افت 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 834 میلیارد تومان رسید.

یازدهمین روز خروج سهامداران حقیقی

روز دوشنبه برای یازدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 232 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به حق تقدم سهام برکت (برکتح) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 23 میلیارد تومان بود. پس از برکتح، میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) و غزر (شرکت زر ماکارون) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای لیدر

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «رانفور»، «برکت» و «آپ» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «ذوب» و «صبا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سمگا»، «شجم» و «اتکای» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و فولاد و کدما در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، فرابورس و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های خرید  

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته هزار و 175 درصد رشد کرد و در رقم 176 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به یکشنبه 82 درصد کاهش یافت و 128 میلیارد تومان شد. 

نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) با صف‌ خرید 33 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 25 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، برکت (شرکت دارویی برکت) و لپارس (شرکت پارس الکتریک) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس