به گزارش اکوایران؛ رسوب 500 هزار تن برنج ایرانی در شمال کشور در شرایطی صورت گرفت که سال گذشته بازار شاهد رشد عجیب قیمت برنج بود، رشدی که موجب شد تا شاهد کمرنگ شدن برنج داخلی در سفره‌های کشور باشیم. با توجه به شرایط به وجود آمده و برای کنترل روند واردات برنج وزارت جهادکشاورزی علاوه بر الزام برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به خرید برنج داخلی، واردات برنج را هم مشروط کرد،‌ بطوریکه واردکنندگان برنج تنها در صورت خرید برنج تجاری (طارم و هاشمی) از کشاورزان، بتوانند مجوز واردات برنج دریافت کنند.

اما در نشست معاون اول رئیس‌جمهور چه گذشت؟ در این نشست که با حضور وزرای جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، مسایل و مشکلات مرتبط با تولید برنج در استان‌های شمالی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد ظرف یک ماه آینده تمامی برنج‌های تولیدی سال گذشته از کشاورزان خریداری شود.

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست، با تاکید بر نگاه ویژه دولت مبنی بر حمایت از کشاورزان و مصرف کنندگان گفت: وزیر جهاد کشاورزی و استانداران شمالی کشور باید در تولید و قیمت‌گذاری برنج به نحوی عمل کنند که رضایت کشاورزان و خریداران را با هم به همراه داشته باشد.

علاوه بر ضرب‌الجل خرید برنج، مخبر، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران مازندران، گیلان و گلستان را مکلف کرد ظرف ۴۸ ساعت برنامه اجرایی و زمان‌بندی شده خود را برای خرید برنج از شالیکاران تدوین و ارائه کنند.