به گزارش اکوایران؛ پس از واگذاری تعیین قیمت نان به استانداران، 13 استان کشور تصمیم به افزایش قیمت نان گرفتند. این افزایش قیمت در هر استان متفاوت بود، اما هنوز نرخ جدید برای تهران مشخص نشده است و این عدم تعیین تکلیف قیمت نان برای پایتخت موجب شده تا هر روز گزارش‌هایی در خصوص گران‌فروشی یا تخلف نانوایی‌ها گزارش ‌شود.

فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با اعلام اینکه نرخ نان در قالب نوع 1، 2 و 3 صورت می گیرد گفت: آرد نوع 3 آزاد پز است که آرد آن با نرخ آزاد محسابه می شود و نوع 1 و 2 نیز یارانه‌ای محسوب می شوند که نرخ آنها اعلام شده است.

به گزارش اتاق اصناف رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در ادامه به این نکته اشاره می کند که در برخی استان‌ها طرحی در خصوص اصلاح قیمت نان به صورت پایلوت اجرایی کردیم و قرار است نتیجه آن بررسی شود که پس از آن اجرای این طرح نهایی خواهد شد.

با توجه به افزایش قیمت صورت گرفته این سوال مطرح می شود که چه عواملی موجب شده تا شاهد رشد قیمت نان در کشور باشیم، در این خصوص نظری با اشاره به اینکه هزینه ارائه شده کفاف هزینه‌نانوایی‌ها  را نمی‌دهد، گفت: نرخی که سال ۱۴۰۰ در نظر داشتیم مربوط به سال ۹۹ بود و در پایین نرخ نامه نیز نوشته شده ملاک عمل تا زمانی خواهد بود که هزینه‌ها افزایش پیدا نکند، از سوی دیگر این نکته را باید در نظر گرفت که هزینه‌های مانند خمیرمایه، خوراک کارگری، دستمزد،بیمه، برق، آب و مالیات افزایش داشته است با این شرایط افزایش قیمت نان طبیعی است.