به گزارش اکوایران، بر اساس آمارهای گمرک ایران، چهار کشور چین، امارات متحده عربی، ترکیه و عراق بزرگترین شرکای تجاری ایران در نیمه نخست امسال بوده‌اند. بر اساس این آمارها جایگاه دوم ارزش دلاری تجارت ایران با کشورهای جهان به امارات متحده عربی تعلق دارد. این اطالاعات اهمیت امارات متحده عربی را در عرصه تبادلات تجاری با ایران نشان می‌دهد. علت این اتفاق را می‌توان در تفاهم‌نامه‌های میان این ایران و امارات متحده جستجو کرد.

واردات ایران از این کشور در نیمه نخست امسال بیشتر از ۶ماهه‌های ابتدایی ۶سال اخیر بوده است. همچنین حجم واردات با این کشور نیز روند صعودی به خود گرفته است.  

حجم تجارت نشان‌دهنده مجموع صادرات و واردات با یک کشور است. تجارت ایران با این شریک تجاری چه از نظر ارزش و چه از نظر حجم در بالاترین نقطه در ۶ ماهه‌های ابتدایی ۶ سال گذشته قرار دارد. این آمار نشان می‌دهد در طول ۶ سال اخیر امارات متحده عربی به یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری کشور تبدیل شده است.

020722

واردات از امارات رکورد ۶ ساله زد

ارزش دلاری واردات کالاهای غیرنفتی در ۶ ماهه‌های نخست ۶ سال گذشته نشان می‌دهد روند ارزش دلاری واردات کالاها از امارات متحده عربی در این مدت دچار جهش شده است. واردات ایران از این کشور در نیمه نخست سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در بیشترین حالت خود در حدود ۴ میلیارد دلار بوده است. اما در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ جهش کرده و به بیش از ۷ میلیارد دلار رسیده است. پس از آن روند صعودی خود را ادامه داده و در نیمه نخست امسال ارزش دلاری واردات از این کشور به بیش از ۹ میلیارد دلار رسیده که بسیار قابل توجه بوده است. این عدد بالاترین میزان واردات در نیمه نخست ۶ سال گذشته بوده است.

آمارهای حجم واردات ایران از امارات متحده عربی گویای آن است که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ حجم واردات از این کشور با یک جهش به عدد  ۵.۹۶ میلیون تن رسیده است. این عدد بالاترین سطح در نیمه نخست ۶ سال گذشته بوده است. پس از آن حجم واردات از امارات متحده عربی با اندکی نوسان در نیمه نخست امسال وارد سطح ۵.۵۷ میلیون تنی شده است. 

020722

اگر ارزش دلاری واردات را بر حجم واردات تقسیم کنیم می‌توان فهمید به ازای هر واحد وزن از واردات چه میزان ارز از کشور خارج شده است. برای مثال اگر این نسبت را برای واردات ایران از امارات بدست بیاوریم یک روند نزولی تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و یک روند صعودی تا نیمه نخست امسال قابل مشاهده است.

روند نزولی باعث شده تا ارزش دلاری هر تن واردات از امارات در ۶ماهه آغازین ۱۴۰۰، به حدود ۱۲۰۰ برسد که کمترین سطح در نیمه نخست ۶ سال اخیر بوده است. از سوی دیگر روند صعودی این ارزش در نیمه نخست سال جاری ارزش هر تن واردات را به رقم ۱۶۰۰ دلار رسانده و به بالاترین سطح خود در موقعیت مشابه سه سال گذشته رسیده است.

020722

بیش از ۶.۸ میلیون تن صادرات به امارات در نیمه نخست امسال

آمارهای ۶ماهه ابتدایی ۶سال اخیر نشان می‌دهد بیشترین میزان صادرات به امارات متحده عربی مربوط به سال ۹۷ بوده است. پس از آن تا دو سال به دلیل شیوع ویروس کرونا افت شدیدی در ارزش دلاری صادرات ایران به این کشور مشاهده می‌شود. طبق آمارها ارزش دلاری صادرات در نیمه نخست سال ۹۷ نزدیک به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که در نیمه ابتدایی سال ۹۹ به ۴۵۰ میلیون دلار ریزش کرده است. صادرات ایران به امارات متحده از نیمه نخست سال ۱۴۰۰ وارد روند صعودی شده است. میزان صادرات به این کشور تا انتهای شهریور امسال به ۳ میلیارد دلار رسیده که همچنان ۲۶ درصد کمتر از ارزش دلاری صادرات در سال ۹۷ است.

اگر به حجم صادرات به امارات متحده عربی در این مدت نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم روند یکسانی با ارزش دلاری صادرات طی کرده است. حجم صادرات به این کشور در نیمه نخست سال جاری به ۶.۸۵ میلیون تن رسیده که بیشترین میزان خود در نیمه نخست ۵ سال اخیر بوده است.

با بررسی ارزش دلاری هر تن صادرات به امارات متحده عربی متوجه می‌شویم در سال ۹۹ این عدد به کمترین میزان و در سال ۱۴۰۱ به بیشترین سطح خود در نیمه نخست ۶ سال اخیر رسیده است. ارزش هر تن صادرات در سال ۹۹ ، در حدود ۱۹۲ دلار بوده است. از طرف دیگر ارزش هر تن کالای غیرنفتی صادراتی به امارات متحده در سال ۱۴۰۱ معادل با ۵۵۱ دلار بوده است. آخرین آمار گمرک نشان می‌دهد این عدد در نیمه نخست سال جاری ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۴۴۰ دلار رسیده است. 

اختلاف ارزش دلاری هر تن صادرات و واردات نشان می‌دهد ارزش دلاری واردات هر تن کالا از امارات متحده عربی بیشتر از ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی بوده است. به عبارتی در ۶ ماهه‌های ابتدایی ۶سال اخیر میزان ارز خارج شده از ایران در مبادلات تجاری با امارات متحده بیشتر از ارز ورودی بوده است. براساس محاسبات در نیمه نخست سال جاری به طور خالص ۱۱۸۲ دلار به ازای هر تن مبادلات تجاری با این کشور از ایران خارج شده است.

020722

تجارت با اماراتی‌ها از مرز ۱۲ میلیارد دلار گذشت

متغیری که در ادبیات معاملات بین‌المللی بسیار متداول است حجم تجارت است. این متغیر از مجموع ارزش صادرات و واردات بدست می‌آید. این متغیر نشان می‌دهد تمامی تبادلات دو کشور اعم از صادرات و واردات به چه میزان است. بالا بودن حجم تجارت می‌تواند نشان از ارتباط جهانی قوی میان دو کشور باشد. 

حجم تجارت ایران و امارات متحده عربی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. دلیل این اتفاق می‌تواند تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی میان دو کشور باشد.  

ارزش دلاری تجارت میان این دو کشور در نیمه نخست امسال به بالاترین سطح خود در ۶ ماهه ابتدایی ۶ سال اخیر رسیده است. طبق آمارهای گمرک ایران تجارت کالاهای غیرنفتی با امارات متحده عربی از مرز ۱۲ میلیارد دلار گذشته است.

آمارها حاکی از آن است تجارت میان ایران و امارات متحده از نظر وزن نیز در بالاترین نقطه در مدت مورد بررسی قرار گرفته است. به طوریکه در نیمه نخست امسال وزن کالاهای غیرنفتی تجارت شده میان دو کشور به ۱۲.۴۲ میلیون تن رسیده است.

020722