به گزارش اکوایران؛ داد‌های اعلام شده از سوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت نشان می‌دهد از مجموع تجارت خارجی در بهمن ماه 4 میلیارد و 537 میلیون دلار مربوط به صادرات و 5 میلیارد و 130 میلیون دلار مربوط به واردات بوده است.

 براساس آمار اعلام شده در بهمن سال جاری، ۱۴ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۹۳ تن کالا، به ارزش ۹ میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۶۸۴ هزار و هفت دلار، بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که نسبت به بهمن سال قبل، با رشد ۲۶.۳ درصدی در وزن و ۱۱ درصدی در ارزش، همراه بوده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت، سهم صادرات کالاهای غیرنفتی در بهمن ماه برابر با ۱۱ میلیون و ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار بوده که با این شرایط صادرات کشورمان در این ماه نسبت به بهمن سال گذشته، ۳۱ درصد در وزن و ۱۹.۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص میزان واردات به کشور در بهمن ماه توضیح داد: در یازدهمین ماه امسال، سه میلیون و ۳۸ هزار و ۲۶ تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۲۶ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۷۳۹ دلار از گمرکات اجرایی کشور ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۱.۲ درصدی در وزن و ۵.۳ درصدی در ارزش واردات را شاهد هستیم.

5 مقصد اول صادراتی در بهمن ماه

سید روح اله لطیفی در خصوص مقاصد نخست صادراتی ایران در بهمن ماه اعلام کرد: در بازه زمانی مورد بررسی «چین» با خرید یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون و سه هزار دلار و رشد ۱۷ درصدی، «عراق» با ۸۱۱ میلیون و ۶۶۹ هزار دلار  و رشد ۶۱.۵ درصدی، «امارات» با ۶۲۷ میلیون و ۱۵۱ هزار دلار و رشد ۴۳ درصدی، «ترکیه» با ۳۱۴ میلیون و ۱۴۳ هزار دلار و رشد ۱۰ درصدی 5 مقصد اول صادراتی در بهمن ماه بوده‌اند.

از سوی دیگر در این مدت، «امارات» با فروش یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار و رشد ۷.۲ درصدی، «چین» با یک میلیارد و ۵۱۱ میلیون دلار و رشد ۳ دهم درصدی، «ترکیه» با ۷۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار دلار و رشد ۳۸ درصدی، «آلمان» با ۱۶۳ میلیون دلار و کاهش ۲۷ درصدی و  «هند» با ۱۳۳ میلیون و ۳۶۶ هزار دلار و کاهش ۲۹ درصدی در جمع 5 کشور اول واردکننده کالای به ایران قرار داشته‌اند.