‌به گفته فعالان اقتصادی تحریم‌های اقتصادی و ورود رقبای جدید به بازار ترکیه، دو چالش بزرگ برای تجار ایرانی در این کشور هستند. در سال‌های اخیر اقداماتی در راستای بهبود مناسبات تجاری دو کشور صورت گرفته، با این حال هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد. براساس آمار گمرک حجم تجارت ایران و ترکیه در سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. از این میزان، ۷.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات ترکیه به ایران و ۴.۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به ترکیه بوده است. این آمار نشان می‌دهد که تراز تجاری بین ایران و ترکیه به نفع ترکیه است.

از چه مسیری می‌توان روابط تجاری دو کشور را بهبود بخشید؟ در این خصوص حجابی کرلانگیچ سفیر ترکیه در ایران به این نکته اشاره می‌کند که عزم دو کشور برای توسعه روابط تجاری و رسیدن به هدف ۳۰ میلیارد دلاری در کوتاه مدت است و برای رسیدن به این هدف نیز رایزنی‌های میان تهران و آنکارا صورت گرفته است.

حجابی کرلانگیچ، در خصوص دلایل کاهش مبادلات تجاری ایران و ترکیه به این نکته اشاره می‌کند که پیش از کرونا سطح مناسبات تجاری دو کشور ۲۲ میلیارد دلار بود که با شیوع کرونا روند مناسبات کاهش قابل توجهی داشت و در حال حاضر دو طرف در تلاش برای افزایش سطح مناسبات تجاری هستند. سفیر ترکیه در ادامه به این نکته نیز اشاره می‌کند که بخش خصوصی در روابط تجاری ایران و ترکیه نقش بسیار مهمی دارد و بیشتر مبادلات تجاری بین دو کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و تحریم بر این روند اثرگذار بوده است.